Samaa sukupuolta olevien avioliitto

Kirkkotilojen käyttö sateenkaariparien vihkimisessä ja avioliiton siunaamisessa

Samaa sukupuolta olevat parit voivat varata vihkitilaisuuden tai avioliiton siunaamisen kaikkiin Espoon seurakuntien kirkkotiloihin. Tiloihin pääset tutustumaan täältä.

Vihkitilaisuuden tai avioliiton siunaamisen voi varata Espoon seurakuntien palvelukeskuksesta, varauspalveluista. Yhteystiedot löydät tältä samalta sivulta.

Vihkipappia voi tarvittaessa etsiä Sateenkaaripapit -sivustolta. Jos asiasta nousee kysymyksiä, voitte olla yhteydessä myös seurakuntien kirkkoherroihin. Yhteystiedot sivun alalaidassa.

Esirukous messussa

Seurakunnan jumalanpalveluksessa luetaan esirukous kaikkien niiden vihittävien parien puolesta, jotka ovat pyytäneet esirukousta. Tässä asiassa voi kääntyä Espoon seurakuntien palvelukeskuksen puoleen. Jos esteiden tutkinta pyydetään Digi- ja väestötietovirastosta, nimien lukeminen kirkossa on sovittava erikseen Espoon seurakuntien aluekeskusrekisterissä.

Esteiden tutkinta

Samaa sukupuolta olevien pariskuntien avioliiton esteiden tutkinta voidaan hoitaa Suomen ev.lut. kirkon esteiden tutkinta – asiointipalvelussa tai Espoon aluekeskusrekisterissä. Lue lisää esteiden tutkinnasta.

Rukous avioliiton solmineiden kanssa ja puolesta

Kaikki Espoon kirkot ja kappelit ovat varattavissa rukousta varten. Pariskunta voi pyytää pappia tai muuta kirkon työntekijää rukoilemaan heidän ja kutsuvieraiden kanssa myös muualla pidettävään hääjuhlaan.

Rukouksessa kiitetään Jumalaa rakkaudesta ja elämän lahjoista sekä pyydetään puolisoille voimaa kunnioittaa toisiaan. Rukous on kristittyjen tapa pysähtyä Jumalan hyväksyvän ja rakastavan katseen alle kaikissa elämäntilanteissa.

Rukoukselle ei ole virallista kaavaa. Kirkon työntekijä voi rukoilla vapaasti tai käyttää kirkon rukousperinteeseen kuuluvaa aineistoa. Pariskunta voi miettiä yhdessä kirkon työntekijän kanssa juuri heille sopivaa tapaa rukoukseen. Esimerkki rukoushetken sisällöstäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Samaa sukupuolta olevien parien puolesta voidaan rukoillaan kirkoissa.

Ota yhteyttä

Virkatodistukset, sukuselvitykset, kirkollisten toimitusten rekisteröinti ja avioliiton esteiden tutkinta
Espoon seurakuntayhtymä
09 8050 2600 (ma-ti klo 9–15, ke-to klo 9-12)
Kirkkokatu 1, PL 200
02771 Espoo

Emme vastaanota virkatodistus- ja sukuselvitystilauksia sähköpostitse.

Varaukset kirkollisiin toimituksiin
Espoon seurakuntayhtymä