Kaste antaa

Kastevesi on tavallista puhdasta vettä. Kasteen sakramentissa kuitenkin tavallinen vesi ja Jumalan sana yhdistyvät. Kastevesi pesee sen vuoksi ihmisen puhtaaksi kaikesta syyllisyydestä Jumalan edessä. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Pappi valaa kolmesti vettä kastettavan päähän ja lausuu: "Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Kasteessa Jumala kutsuu jokaisen ihmisen nimeltä. Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia. Kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi. Kastettuina olemme puhtaita kuin Kristus. Kasteessa Pyhä Henki synnyttää meidät uudestaan ja lahjoittaa meille uskon. Kaste merkitsee osallisuutta ikuiseen elämään.

Kasteessa ihminen saa yhteyden Kristukseen (vrt. Gal. 3:27) ja Pyhän Hengen, joka uudistaa ja pyhittää ihmistä. Kastettu ihminen ei ole enää täysin synnin turmelema, vaan hän taistelee Jumalan voiman avulla pahuutta ja itsessään jäljellä olevaa syntiä vastaan.

Kastettu ihminen on siirretty osaksi Jumalan valtakuntaa. Tästä hyvyyden valtakunnasta osallisena hän taistelee eri muodossa ilmenevää pahuutta vastaan hyvyydellä: "Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä." (Room. 12:21). 

Kasteessa Jumala liittää meidät ylösnousemukseen. Jeesus on kuollut puolestamme. Hänen voittonsa kuolemasta antaa meille osallisuuden ikuiseen elämään.

Kasteristi.