SyysMatin Markkinat 2024

Espoon suosituin ja suurin kaiken kansan tapahtuma SyysMatin Markkinat 2024 järjestetään taas lauantaista sunnuntaihin 21.-22.9.2024. Tule tekemään Markkinoita jälleen kanssamme, sinä myyjä, vapaaehtoinen ja markkinavieras! Seuraa ilmoitteluamme.

Mikä on SyysMatin Markkinat?

SyysMatin Markkinat ovat vanhan ajan markkinat, jotka kokoavat paikalle lähes 10 000 ihmistä joka vuosi. Ne pidetään jo 17. kerran Espoon tuomiokirkonmäellä vuonna 2024.

Käsitöitä ja satokauden tuotteita tarjoavat markkinakojut ovat avoinna kello 10-16 molempina päivinä, ja eri toimintapisteissä on maksutonta ihmeteltävää lapsille ja lapsenmielisille.

Menneinä vuosina on aina ollut poneja siliteltäväksi, vetokoiria, keppihevospaja sekä alpakat. Viime syksynä oli Pitäjäntuvan vieressä pelikenttä, jossa saattoi kokeilla puujaloilla kävelyä, purkkikävelyä, hernepussinheittoa ja jättihyppynarulla hyppimistä. Tuomiokirkossa on voinut rauhoittua ja kuunnella kirkon historiaesittelyä. Tarjolla on ollut ikoninäyttely, enkelikierroksia lapsille, kalastusta jokivarressa, kaarnaveneiden veistämistä sekä paljon muuta. Kahvikärryistä on voinut ostaa kahvia, teetä ja mehua sekä pientä suolaista ja makeaa purtavaa. Seurakuntatalon pihan soppatykissä on ollut tarjolla hernekeittoa, ja murkinaa on voinut ostaa monesta muustakin paikasta läheinen VPK buffet-ruokineen mukaan lukien. Toivottavasti myös tänä vuonna  saamme vieraaksemme Korsisaaren vanhan Setra S6 -bussin, joka ottaa kyytiin ilmaiseksi.

Tämän vuoden Markkinoiden ohjelma- ja muu tarjonta varmistuu pikkuhiljaa. Päivitämme tietoa näille sivuille sitä mukaa, kun tiedot varmistuvat.

Tapahtuma on päihteetön ja savuton.

Palautteet SyysMatin Markkinoista ovat olleet kauttaaltaan kiittäviä, kuten eräskin äiti asian kiteytti:

”Vaikka ei ole paljon rahaa, sai nauttia ihanasta tunnelmasta, hautausmaan rauhoittavasta läsnäolosta, kirkon taideteosten ihmettelystä, onkimisesta ja Jymy-fanien yhteisestä riemusta. Ensimmäistä kertaa markkinoilla, muttei varmasti viimeistä. Kuka on Matti?”

Markkinat ovat aito kaiken väen ja koko perheen tapahtuma, jossa ei välttämättä kulu rahaa, mutta josta voi halutessaan ostaa vaikka kaikki tulevan joulun lahjat.

Tule ihmeessä sinäkin kokemaan tämä kaikki taas tämän vuoden syksyllä!

Talkoolainen näkee aina enemmän! Sinustako talkoolainen?

Talkoolaiseksi ilmoittautuminen on avoinna! Toivottavasti näemme taas? Katso lisää tältä sivulta: Talkoolaiset

Soppatykki seurakuntatalon edessä. Soppatykin edessä kaksi naista ja mies SyysMatin Markkinoiden asusteissa..

Palautetta tai kysymyksiä?

Jos haluat antaa palautetta SyysMatin Markkinoista tai sinulla on kysyttävää niistä, voit tehdä sen sähköpostilla: syysmatti.espoontuomiokirkkoseurakunta(ät)evl.fi.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Kirkkokatu 10, PL 201, 02771 Espoo

Mihin SyysMatin Markkinoiden tuotto käytetään?

SyysMatin Markkinoiden vuoden 2023 tuotto lahjoitetaan seuraavasti:

Lähetystyön kojut sijaitsevat kellotapulin läheisyydessä.

Onkohan vanha bussi ilonamme tänäkin vuonna?

Korsisaaren vanhan Setra S6 -bussi kierteli alueella syksyn 2023 Markkinoiden aikaan ja otti kyytiin ilmaiseksi. Bussi täyttää vuonna 2024 upeat 62 vuotta! Saammekohan sen vieraaksemme tänäkin vuonna?

Kuva: Mikael Wikström

Muutama muisto

Makkaran paistajia SyysMatin Markkinoilla.

Makkaran paistoa jokirannassa. Kuva: Jouni Liimatainen.

Nainen tekee  hernerokkaa soppatykillä.

Markkinoilla saa myös pitkään hautunutta hernerokkaa suoraan soppatykistä.

Vesipalju, jossa on kaarnalaivoja.

Juuri veistetyt kaarnaveneet koeuitossa. Hyvin kelluvat!

Viisi naista pitää kirkon alttarilla isoja kylttejä, joista muodostuu sana "kiitos".

Perhetyöntekijöiden kiitos markkinaväelle tuomiokirkossa. Kuva: Jouni Liimatainen.

Pieni lapsi istuu vetokoiran kyydissä peräkärryssä.

Koira-ajelu on pikkuisten suursuosikki, vaikka aluksi vähän jännittäisi. Omaa vuoroa voi joskus joutua hetken odottamaan.

Seuraa meitä somessa!

SyysMatin MarkkinatLinkki avautuu uudessa välilehdessä