Tapiolan oratoriokuoron syyskauden 2018 teos on Wolfgang Amadeus Mozartin Requiem KV 626

”Taasko – eikö mitään muuta?!”
No hetkinen, kyllä nyt on tarjolla jotain muuta ja uutta: Esitämme ensikertaa Suomessa C.R.F. Maunderin ja Druceren konstruoiman version Mozartin Requiemista KV 626.

Brittiläisen musiikintutkijan Richard Maunderin ja brittisäveltäjä Ducan Drucen muokkaamaamia nuottilaitoksia on esitetty ja levytetty maailmalla jo hyvän aikaa erinomaisella menestyksellä, mutta Suomessa näitä editiota ei ole vielä kuultu yhdistettynä. Mozartin Requiemiä on esitetty aikojen saatossa runsaasti ja lähes yksinomaan F. X. Süssmayrin muokkaamana versiona ja siitä on siten tullut enemmän tai vähemmän Mozartin Requiemin kanonisoitunut editio.

Mozartin Requiemin syntyhistoria lienee monille tuttu, mutta tässä muuan sana projektista innostamis- ja myyntimielessä.

Mozart ehti luonnostella ja kirjoittaa kuolinvuonaan 1791 häneltä tilattua Requiemia todennäköisesti Hostias osaan saakka ja orkestroida sen ensimmäisen osan. Lagrymosa osasta hän ehti kirjoittaa ainoastaan kahdeksan ensimmäistä tahtia ja Sanctus, Benedictus ja Agnus Dei osat ennättivät korkeintaan fragmentti vaiheeseen. Mozartin kuolemasta alkaen on esiintynyt tyytymättömyyttä, epäselvyyttä ja kiistanalaisuutta sen suhteen, onko hänen oppilaansa Süssmayr säveltänyt osan teoksesta Mozartin ohjeisiin perustuen ja vielä mahdollisesti joidenkin avustamana. Hän kuitenkin todennäköisesti orkestroi koko teoksen. Viimeinen osa Lux aeternam koostuu Requiemin alkuosan musiikista.

Viime vuosikymmeninä monet säveltäjät ja musiikintutkijat ovat muokanneet uudelleen nk. kriittisiä editioita Mozartin Requiemista ja niistä tehtyjä myös korkeatasoisia tallenteita. Niitä on esitetty lähinnä Keskisessä Euroopassa, mutta Suomessa niistä on kuultu ainoastaan kahta – F. Beyerin ja R. Levinin versiota.

Nyt tuotamme Tapiolassa ensikertaa Suomessa jo paljon maailmalla kiitosta saaneen Maunderin ja Drucen Editiot. Näiden editioiden suurimmat ansiot ovat Süsmayrin version kömpelön orkestroinnin hiomisessa Mozartmaisemmaksi. Kuoron osuudet ovat suurimmilta osin samoja Süssmayrin edition kanssa – koska ne ovat Mozartin säveltämiä. Lagrymosa osaa on muokattu melko paljon ja sen jatkeeksi on liitetty Maunderin muokkaama aamen-osuus, joka perustuu Mozartin omiin luonnoksiin..

Produktion kapellimestariksi tulee maestro Jonas Rannila, joka johtaa koko komeuden kuoroineen, orkestereineen ja solisteineen.

Harjoitukset pidetään Tapiolan kirkolla sunnuntaisin klo 14.00 - 17.00:
Jokaiseen harjoitukseen tulee pääsääntöisesti yksi "tarjoilupaussi" ja toinen hieman lyhyempi paussi. Seuraavassa on harjoitusaikataulu, johon on laitettu kaikki mahdolliset harjoitusajat. Monille teistä Mozartin Requiem on ’vanha tuttu teos’ ja sen vuoksi, mikäli olet laulanut Requiemia aikaisemmin älä huolestu jos et pääse kaikkiin harjoituksiin! Sovitellaan aikataulut… Suotavaa tietysti on, että silti mahdollisimman moniin harjoituksiin osallistuu, niin saadaan jälleen korkeatasoiset esitykset aikaan.

Harjoitusaikataulu syksy 2018
su 7. 10. klo 14.00 - 17.00
su 14.10. klo 14.00 - 17.00
su 21.10. klo 14.00 - 17.00
su 28.10. klo 14.00 - 17.00
su 4.11. klo 14.00 - 17.00
ke 7.11. klo 18.00 - 20.45 (kapellimestarin harjoitus I)
su 11.11. klo 14.00 - 17.00
ke 14.11. klo 18.00 – 20.45 (kapellimestarin harjoitus II)
su 18.11. klo 14.00 - 17.00 (Vara-aika)
ke 21.11. klo 16.00 - 18.00 (orkesterin harjoitus) klo 18.00 – 20.45 (solistit, kuoro ja orkesteri)
to 22.11. klo 18.00 - 21.00 kenraaliharjoitus tai konsertti Helsingissä
su 25.11. klo 18.00 Esitys Tapiolan kirkossa

Teokseen voi tutustua YouTubenLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta. Siellä löytyy monia hyviä esityksiä tästä ko. editiosta:  (Christopher Hogwoodin johtama taltiointi R. Maunderin editiosta on suositelvava). YouTubesta löytyy jokaisesta osasta äänialoittani stemman harjoitusraidat nuottien kera. Tämä on aivan oiva keino jälleen omatoimiseen harjoitteluun. Caruksen kustantama kuoropartituuri on tilauksessa, mutta se löytyy myös tutustumista varten netistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja oikeasta yläreunasta kohdasta: View PERUSAL SCORE (VOCAL SCORE)

Ota yhteyttä allekirjoittaneesen puhelimitse tai sähköpostilla, niin sovitaan tarvittaessa koelaulu.

Hyvää alkanutta hämärtyvää syksyä!

Hannu Jurmu
hannu.jurmu@evl.fi