Kursseja ja luentosarjoja Espoon seurakunnissa

Espoon seurakunnat järjestävät joka kevät ja syksy monenlaisia luentosarjoja ja kursseja. Alla on esittelyjä niistä luentosarjoista ja kursseista, jotka pidetään usein, monet joka kevät ja syksy. Verkkosivujemme tapahtumahausta kannattaa myös katsoa, mitä kaikkea on tulossa. Hakua voi rajata esim. aihepiirin tai seurakunnan perusteella.

Tervetuloa mukaan!

Alfa-kurssi "Tässäkö tämä elämä on?"

Espoonlahden kirkko, Kipparinkatu 8
syksyllä 2024:
maanantaisin 9.9. - 25.11. klo 18-20

Alfa on avoin jokaiselle, joka haluaa tietää, mistä kristinuskossa on kysymys. Luvassa on opetusta, keskustelua ja yhdessäoloa kevyen ruokailun ääressä. Viikoittaisia kokoontumisia on 11 sekä yksi lauantaipäivä. Tiedustelut ja ilmoittautuminen: inkeri.oinonen@evl.fi, 050 583 6883.

Kriton aloitusryhmä

Tiedustelut: Ritva, 040 733 6552 tai Kikka, 040 765 5765.

Kriton jatkoryhmä

Tiedustelut: Ritva, 040 733 6552 tai Kikka, 040 765 5765.

Apokalypsi nyt! -raamattuluentosarja

ke klo 18.30 Espoonlahden kirkko

Luennoitsijana dosentti ja Espoonlahden kappalainen Niko Huttunen. Musiikki kanttori Elja Puukko sekä 28.2. Pami Karvonen. 10.4. musiikki kanttori Helena Yli-Jaskari ja Zoltan Takacs.

28.2. Mitä on apokalyptiikka ja miten se näkyy maailmanpolitiikassa?
13.3. Venäjän käsitys maailmanhistoriallisesta tehtävästään.
10.4. Tove Janssonin "Muumipeikko ja pyrstötähti" apokalyptisena ajankuvauksena
24.4. Marxilaisuuden maallistunut apokalyptiikka.

naisia ja mies keskustelevat pöydän ääressä kahvikupit käsissään.
Alfa-kurssilla keskustelut käydään luottamuksellisessa ilmapiirissä.

Alfa-kurssi

Alfa on kymmenen viikon mittainen kurssi, jossa tutustutaan kristinuskon perusteisiin avoimessa ja rennossa ilmapiirissä luentojen ja ryhmäkeskustelujen kautta.  Alfa-kurssi on tarkoitettu elämän tarkoitusta etsiville, epäilijöille ja niille, jotka haluavat syventää kristinuskon tuntemustaan. Alfa käsittää kymmenen tapaamista, jotka sisältävät iltapalan, alustuksen ja pienryhmäkeskustelun. Alfassa on välittävä, avoin ja rento ilmapiiri, jossa ihmiset voivat vapaasti esittää kysymyksiä ja keskustella niistä muiden kanssa.  Kurssiin sisältyy myös yksi ns. Pyhän hengen lauantai esim. leirikeskuksessa. Tapaamisten teemoja: Kuka Jeesus on? Miksi Jeesus kuoli? Miten on mahdollista uskoa? Miksi ja miten rukoilen? Miksi ja miten lukisin Raamattua? Miten Jumala johdattaa meitä? Miten voin vastustaa pahaa? Miksi ja miten kertoisin toisille? Vieläkö Jumala parantaa? Entä sitten seurakunta? Tässäkö tämä elämä on?

Tiedustelut: Leppävaaran seurakunta, vapaaehtoistyön koordinaattori Heli Siltakorpi, heli.siltakorpi@evl.fi, 040 537 6876. Seuraavan kurssin alkamisaikaa ei ole tiedossa.

Teologinen opintopiiri - teologiassa ajankohtaista -sarja

Teologinen opintopiiri on jo toistakymmentä vuotta kokoontunut Auroran kappelissa keväisin ja syksyisin keskustelemaan ajankohtaisista teologisista kysymyksistä asiantuntijavierailijoiden johdattamina. Puhujina on ollut toinen toistaan kiinnostavia alan ihmisiä, kuten Eero Junkkaala, Tapio Luoma, Panu Pihkala, Jaakko Heinimäki, Irja Askola ja Kaisamari Hintikka. Aiheina on ollut esim. "Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Modernin teologian keskustelua eskatologiasta", "Matkalla avaraan uskoon" ja "Usko, oppi ja mielipiteet. Onko sen niin väliä, mihin uskoo ja miten?"

Illat alkavat kahvitarjoilulla klo 18.30 ja itse opintopiiri klo 19. Alustuksen kesto noin 30-40 min., jonka jälkeen on tilaisuus keskusteluun ja kysymyksiin. Ilta päättyy n. klo 20.30. Auroran kappelin osoite on Heiniemenpolku 1. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan! Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Tervetuloa! Ks. tapahtumahausta Teologinen opintopiiri

Ikoniluennot Aurorassa

Pastori, ikonimaalari Alarik Corander luennoi ikoneista Auroran kappelissa keväisin ja syksyisin.  Luennot lauantaisin klo 12-13. Aiheina on ollut mm.: "Ikonimaalaus Suomessa - idän ja lännen välissä",  "Ikoni – taivaallinen ikkuna" ja "Harvinaiset ja erikoiset Jumalanäidin ikonit". Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Katso tarkat ajat: ikoniluennot

Raamattuluentoja Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa

Pastori Ari Kunnamon raamattuluennoissa Kauklahden kappelissa käsitellään Apostolien teot -kirjaa. Apostolien teot -raamattuluento