Jouluradiolle hyvät kuuntelijaluvut – jatkaa lähetystään läpi vuoden

Jouluradion viidestoista tuotantokausi päättyi kiristyneestä kilpailutilanteesta huolimatta hyviin lukuihin. Kansallisen radiotutkimuksen mittaama viikkotavoittavuusluku 686 000 laski edellisestä tuotantokaudesta vajaat neljä prosenttia.
jouluradio_netti_L.jpg

Jouluradio kasvatti kuitenkin tavoittavuuttaan erityisesti 25–34-vuotiaiden keskuudessa edelliseen tuotantokauteen verrattuna. Kanavaperheen viikkotavoittavuus oli 14 prosenttia. Tuoreina verkkoradiokanavina lanseerattiin Happy Holidays! ja RnB Christmas. Uusina kuuntelualueina mukaan tulivat Kokkolan, Kouvolan ja Kotkan seudut.

Edellisen vuoden tapaan kanavaperheen verkkosivuilla oli 1,5 miljoonaa käyntiä, mikä vastaa edellisten vuosien tasoa. Yksittäisiä vierailijoita oli tällä kaudella 575 000. Jouluradion kansainvälisestä kattavuudesta kertoo, että verkkovierailuja oli yhteensä 129 maasta.

– Muutkin mediat ovat panneet merkille Jouluradion menestyksen, siksi kilpailutilanne muuttuu vuosi vuodelta haastavammaksi. Jouluradio on olemassa olollaan tehnyt merkittävän palveluksen jouluisen musiikin näkyvyydelle ja kuuluvuudelle, toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne toteaa.

Tuure Kilpeläisen ja Kaihon Karavaanin tilaustyönä versioima Hoosianna ja siitä tehty musiikkivideo saivat kiittävän vastaanoton. Jouluradion ideoimaa perinteistä Joululaulupäivää vietettiin toista kertaa kerran 15.12.

Jouluradiota voi nyt kuunnella ympäri vuoden

Jouluradio lopetti lähetyksensä loppiaiseen, mutta hiljaisuutta kesti vain kaksi viikkoa, sillä pääkanava soi jatkossa läpi vuoden verkossa kanavan nettisivujen kautta.

– Nyt kuuntelijamme saavat itse päättää, milloin haluavat aloittaa joulumusiikin kuuntelemisen. Muuntuminen kokovuotiseksi musiikkikanavaksi on varsin vaivaton askel aikaisemmasta, koska ohjelmisto koostuu musiikkilistoista eikä puheohjelmista, Kalliorinne kertoo.

Tulevaa lähetyskautta varten on taas otettu opiksi ja tarkoitus on tehdä taas entistäkin vuorovaikutteisempaa mediaa, kuuntelijoiden rooli tulee jatkossa korostumaan entistäkin enemmän.

– Jouluradion tavoitteena on päästä vieläkin parempaan vuorovaikutukseen kuuntelijoiden kanssa, ja jotta tässä onnistutaan, on meidän oltava entistä enemmän läsnä ja hereillä somekanavissa, Kalliorinne painottaa.

Jouluradio soittaa joulumusiikkia tauotta ja ilman mainoksia. Jouluradion tuottaa pääkaupunkiseudun seurakuntien mediatoimitus Toivontuottajat yhteistyössä kuuluvuusalueiden seurakuntien kanssa. Espoon seurakunnat ovat yksi mediatoimituksen taustayhteisöistä.

www.jouluradio.fi

Tue Jan 30 12:47:00 EET 2018