Sairaalapappi on kuuntelemisen ammattilainen

Markku Elo on Espoon seurakuntien johtava sairaalapappi. Sairaalapapin työn ytimessä ovat sielunhoidolliset keskustelut.

Markku Elo on yksi kuudesta Espoon sairaalapapista.

Markku Elo on yksi kuudesta Espoon seurakuntien sairaalapastorista. Hänet voi tavata viikoittain Espoonlahden hoivakodissa, Viherlaakson muistipalvelukeskuksessa ja Kauklahden Elä ja asu -seniorikeskuksessa. Yksiköissä vieraillessaan hänellä on aikaa jutella asukkaiden, omaisten ja henkilökunnan kanssa.

Sairaalapapin työn ytimessä ovat luottamukselliset sielunhoidolliset keskustelut. Kohtaamisissa tärkeitä ovat läsnäolo ja toisen ihmisen kuunteleminen. Markku Elo keskustelee ihmisten kanssa sekä kahden kesken että senioriryhmiä ohjatessaan.
- Vierailen hoivapalveluyksiköissä viikoittain. Siksi voin rakentaa luottamuksellista vuorovaikutusta pitkäjänteisesti, Espoon seurakuntien johtava sairaalapastori Markku Elo kertoo.

Sairaalapapin kanssa voi jutella esimerkiksi elämästä ja hengellisistä asioista. Usein senioreiden kysymykset liittyvät ikääntymiseen.
Markku Elo toteaa, että ihmiset muistelevat mielellään elämäänsä ja hyviä asioita. Puheisiin nousevat niin ikään monenlaiset vastoinkäymiset ja syyllisyys.
- Ikääntynyt pohtii usein läheisten ihmisten menetyksiä tai asioita joissa tuntee tehneensä väärin, hän mainitsee.

Tukea hädän hetkellä

Papit työskentelevät Jorvin ja Espoon sairaaloissa akuuttipäivystyksessä vakavasti sairaiden ja kuolevien ihmisten parissa. Ahdistavassa tilanteessa potilaiden tai omaisten tarve puhua papin kanssa syntyy äkillisesti. Akuutteja keskustelupyyntöjä varten sairaalapapeilla on varallaolojärjestelmä. Se tarkoittaa, että heistä jokainen on vuorollaan tavoitettavissa ja hälytettävissä sairaalaan.
- Meillä ei ole työaikaa.
Palvelemme tarvittaessa myös virka-ajan jälkeen, viikonloppuisin ja juhlapyhinä, Markku Elo kertoo.

Sairaalapapin työ on Markku Elon mielestä vaativaa, kiehtovaa ja palkitsevaa.
- Antoisinta työssäni on vuorovaikutus. Asukkaiden ja potilaiden lisäksi tapaan omaisia ja henkilökuntaa. He voivat esimerkiksi toivoa läheiseensä tai potilaaseen liittyvää konsultointia.

Lohtua läsnäolosta

Sairaalapapin työ ei ole tehnyt Markku Eloa immuuniksi kuolemaan liittyville tunteille. Ihmisen kuolema koskettaa aina. Rankimpia hetkiä ovat lasten ja nuorten menehtymiset.
- Mitä minulle nyt tapahtuu, kuoleva ihminen saattaa kysyä viimeisillä hetkillään, Markku Elo kertoo.

Työ on opettanut hänelle kärsivällisyyttä ja hetkessä pysähtymistä. Ahdistavissa tilanteissa tärkeintä on kuunteleminen sekä suostuminen omien pelkojen ja voimattomuuden sietämiseen.
Kuolevan kohdatessaan monet läheiset kokevat vaikeaksi löytää sopivia lohduttavia sanoja. Markku Elon mielestä omaa sanattomuutta ei tarvitse säikähtää.
- Voit sanoa ääneen, että et tiedä, millä sanoilla sinua lohduttaisin. Kun sanoja ei löydy, niin riittää, että olet aidosti läsnä toista varten, Markku Elo neuvoo.

Sairaalapappeus on opettanut Markku Elon nauttimaan elämästä ja sen pienistä iloista. Hän arvostaa läheistensä seurassa viettämiään hetkiä. Hän toivoo, että voi ikääntyessään elää itsensä ja muiden kanssa sovussa.
- Elämästä pitää joka päivä löytää jotain hyvää. Läheiset ihmissuhteet ja perhe ovat minulle tärkeä voimavara.

Elämästä pitää löytää joka päivä jotain hyvää.

Taustaa - Markku Elo

Kuka:

Markku Elo, 55, on Espoon seurakuntien johtava sairaalapastori. Hoitanut virkaa vuoden 2018 alusta lähtien. Sairaalasielunhoidon tiimissä työskentelee hänen lisäkseen viisi sairaalapastoria.
Perhe:
Perheeseen kuuluvat puoliso sekä kaksi varhaisteiniä. Yksi aikuinen lapsi edellisestä avioliitosta. Koti Helsingin Puistolassa.
Koulutus ja työ:
Teologian maisteri, sairaala
sielunhoidon erikoistumiskoulutus, työnohjaaja. Aloitti työt pappina 1987 Saarijärven seurakunnassa. Vuoden 2017 loppuun asti työskenteli sairaalapappina 17 vuotta Vantaan seurakunnissa.
Harrastukset:
Luonto ja luontovalokuvaus.