Diakonialounas osallistuu Yhteisvastuukeräykseen

Leppävaaran kirkolla järjestetään tiistaina 6.3. diakonialounas Yhteisvastuu-teemalla #ruokatrendit 2018. Emäntä Johanna Lindell antaa vinkkejä edulliseen arkiruokaan ja ruokahävikin vähentämiseen.

Emäntä Johanna Lindell antaa diakonialounaalla vinkkejä edulliseen arkiruokaan ja ruokahävikin vähentämiseen.

– Tärkeintä on käyttää kaikki, mitä ostat. Kannattaa tehdä kauppalista eikä pidä mennä nälkäisenä kauppaan, neuvoo Leppävaaran seurakunnan emäntä Lindell.

Lindellin mukaan kaikki lähtee kaupassakäynnin suunnittelusta. Kun miettii etukäteen, mitä aikoo ostaa, ei tule tehtyä heräteostoksia, joita ei saakaan hyödynnettyä ruoanlaitossa. Samalla asiointi on helpompaa, kun ei enää kaupassa tarvitse pohtia, mitä tänään söisi.

Leppävaaran kirkolla tiistaina 6.3. klo 11.30 järjestettävän diakonialounaan teemana on Yhteisvastuukeräys 2018. Lounaan tuotto ohjataan Yhteisvastuukeräykselle, joka torjuu tänä vuonna nälkää ja köyhyyttä Suomessa ja ulkomailla.

Ruokahävikkiä syntyy eniten kotitalouksissa

Emäntä Lindellin neuvot tulevat tarpeeseen, sillä ruokahävikkiä syntyy eniten juuri kotitalouksissa. Keskimäärin jokainen suomalainen heittää vuodessa pois 24 kiloa ruokaa. Ruokahävikin vähentäminen säästää luonnonvarojen lisäksi kukkaroa.

Suunnitellun kaupassakäynnin lisäksi Lindell puhuu kasvisruoan puolesta. – Pyrin ajattelemaan ruoanlaitossa hiilijalanjälkeä ja sen takia haluaisin lisätä kasvisruoan määrää sekä kotona että töissä. Kasvisruoka on myös usein halvempaa kuin liha.

Tiistaisin ja torstaisin järjestettävillä diakonialounailla on aina tarjolla kasvisvaihtoehto ja emännän toiveena on, että tulevaisuudessa joka kuukausi vietettäisiin kasvisruokapäivää.

Leppävaaran kirkon diakonialounaat ovat myös itse hyvä esimerkki siitä, kuinka on mahdollista valmistaa edullisia ja helppoja aterioita, sillä jokainen annos maksaa enintään kolme euroa. Tarjolla on perinteisiä ruokia - keittoja, laatikoita ja kastikkeita - joita on helppo valmistaa isoja annoksia kerralla. Lounailla käy viikoittain noin 150 henkeä.

Teksti ja kuvat: Hanna Yletyinen.

Yhteisvastuulounas #ruokatrendit2018
ti 6.3. klo 11.30–12.30 Leppävaaran kirkolla, Veräjäkallionkatu 2.
Hinta 3 euroa.  Myynnissä myös Yhteisvastuutuotteita. Olotilan kirppari mukana menossa järjestämällä “kahden euron kassi” -päivän. Lounaalta voi poiketa kirkon kirpparille tekemään löytöjä.

Mon Feb 26 15:23:00 EET 2018