Päihderiippuvainen ei toivu yksin

Leppävaaran seurakunnan diakoni Petri Lehtisalo on erikoistunut auttamaan päihderiippuvaisia. Heille monenlaisia ongelmia aiheuttavat alkoholi, lääkkeet ja huumeet sekä niiden yhteiskäyttö.
Petri Lehtisalo on Leppävaaran seurakunnan johtava diakoni. Hän on erikoistunut auttamaan paihdeongelmaisia.

Päihderiippuvuus ei ole vain yksittäisen ihmisen sairaus, vaan usein myös hänen lähipiirinsä huoli. Päihdeongelmien taustalta löytyy yksinäisyyttä ja muita syrjäytymisriskiä lisääviä elämänmuutoksia.

Petri Lehtisalo on havainnut, että alkoholisoituneet päihteidenkäyttäjät alkavat olla diakonian vastaanotolla vähemmistössä. Tällä hetkellä ongelmia ihmisille aiheuttavat lääkkeet ja huumeet. Usein niiden käyttäjiä on vaikea tunnistaa pelkästään ulkonäön perusteella.

Diakonian vastaanotolla Petri Lehtisalo kohtaa esimerkiksi 20–30 -vuotiaita, yksinäiseksi itsensä kokevia päihderiippuvaisia. Toisinaan keskusteluapua aikuiselle lapselleen hakevat huolestuneet vanhemmat.
- Päihdeongelmaiset hakeutuvat diakonian vastaanotolle yleensä taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Pitkään jatkunut päihderiippuvuus tulee ilmi keskusteluissa, Petri Lehtisalo kertoo.

Naiset pystyvät salaamaan ongelmiaan miehiä pidempään

Alkoholisoituneet päihderiippuvaiset eivät kuitenkaan ole kokonaan kadonneet katukuvasta. Julkisilla paikoilla hoippuvia humalaisia miehiä näkyy naisia useammin.
- Alkoholisoituneet naiset juovat yleisemmin kotona. Näin he pystyvät pitämään alkoholiongelmansa muilta ihmisiltä pidempään salassa, Petri Lehtisalo toteaa.

Omasta tai läheisensä päihteiden käytöstä on syytä huolestua esimerkiksi silloin, kun jättää krapulan vuoksi lupaamiaan asioita kerta toisensa jälkeen tekemättä tai ei pysty menemään töihin.
- Huolestumiseen voi olla syytä, jos toinen ihminen huomauttaa toistuvasti alkoholinkäytöstäsi. Ulkoisen olemuksen muuttuminen hoitamattomaksi voi niin ikään olla päihderiippuvuuden merkki.

Yksinäisyys ja työttömyys ovat riskejä miehille

Avioero ja yksinjääminen lisäävät erityisesti miesten riskiä syrjäytymiselle ja päihderiippuvuuksille. Myös työttömyys ja eläkkeelle jääminen ovat riskejä.
- Yht’äkkiä kun on aikaa, niin silloin voi tissuttelemalla lievittää yksinäisyyttään.

Petri Lehtisalo toteaa, että työelämä on yksi parhaista keinoista ennaltaehkäistä päihdeongelmia.
- Työnantajalla on keinoja puuttua työntekijöiden päihteidenkäyttöön ja ohjata hoitoon. Niin ikään perheellisillä työikäisillä alkoholinkäyttö pysyy hallussa.
- Elämänmuutosten aiheuttamat riskit on hyvä tiedostaa. Ei ole tavatonta, että päihdeongelmat kärjistyvät ihmisen jouduttua työttömäksi, jäädessä eläkkeelle tai lasten muutettua pois kotoa.

Ohjausta ja neuvontaa

Seurakunnat auttavat päihderiippuvaisia keskustelemalla, ohjaamalla ja neuvonnalla.
- Emme maksa avuntarvitsijan vuokrarästejä. Henkilön luvalla voimme olla yhteydessä esimerkiksi vuokranantajaan ja yrittää sopia hänen kanssaan maksusuunnitelmasta. Tällä tavoin voimme auttaa ensi kertaa vuokranmaksunsa kanssa ongelmiin joutuneita, Petri Lehtisalo kertoo.

Hän korostaa, että diakoniatyöntekijät eivät koskaan jätä apua tarvitsevaa ihmistä tyhjän päälle.
- Yritämme auttaa aina eteenpäin. Ohjaamme ihmisen esimerkiksi A-klinikalle tai kaupungin sosiaalipalveluihin. Masentuneita autamme saamaan jatkohoitoa Jorvin psykiatrisesta päivystyksestä.

Petri Lehtisalon mukaan päihderiippuvaisen toipumisessa ympäristöllä on merkitystä sekä hyvässä että pahassa. Päihderiippuvuudesta toipuminen vaatii usein siihen liittyneiden vuorovaikutussuhteiden katkaisemista. Moni tietää, että alkoholismista ei voi koskaan parantua, vaan raittiina pysyäkseen ihminen tarvitsee loppuelämänsä ajaksi tukea.
- Päihderiippuvuuden tilalle ihmisen on löydettävä joku myönteinen riippuvuus. Joitain auttaa uskoontulo, toisia rakastuminen. Päihderiippuvuudesta eroon päästäkseen on parasta löytää kulkemaan vierelleen terve ihminen.

Kuka on Petri Lehtisalo?

Petri Lehtisalo, 52, on Leppävaaran seurakunnan johtava diakoni, päihdetyön yhdyshenkilö. Vastaa Espoon seurakuntien yhteisen päihdeleirin järjestelyistä sekä järjestää Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kanssa muun muassa retkiä päihdekuntoutujille. Yhteistyökumppanina on muun muassa Espoon diakoniasäätiö.

Perhe & asuinpaikka
Koti Kirkkonummella, Luoman kylässä. Perheeseen kuuluu vaimo ja kolme lasta. Lapsista kaksi on aikuisia. Nuorimmainen menee ensi kesänä riparille.

Työ & koulutus
Valmistui diakoniksi 1994 Järvenpään diakoniaopistosta. Hän on työskennellyt Leppävaaran seurakunnassa 2001 lähtien. Sitä ennen hän on ollut töissä sekä Töölön että Kanta-Espoon seurakunnissa.

Harrastukset & rentoutuminen
Pitää ulkoilusta ja sulkapallon pelaamisesta. Musiikin kuuntelun suhteen hän on kaikkiruokainen. Autossa soi usein Radio Nostalgia.

Teksti ja kuva: Eija Harju

Kuvateksti:
Seurakuntien diakoniatyöntekijät auttavat päihderiippuvaisia keskustelemalla ja neuvomalla.
- Elämänmuutosten aiheuttamat riskit on hyvä tiedostaa. Ei ole tavatonta, että päihdeongelmat kärjistyvät ihmisen jouduttua työttömäksi, jäädessä eläkkeelle tai lasten muutettua pois kotoa, Leppävaaran seurakunnan johtava diakoni Petri Lehtisalo toteaa.

Wed Mar 21 08:30:00 EET 2018