Monikulttuurisen diakonian ryhmä aloitti Espoossa

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan järjestämän monikulttuurisen diakonian ryhmän tavoitteena on auttaa oleskeluluvan saaneita maahanmuuttajia työllistymisen alkuun.

RyhmäkuvaEspoo_Apuajatukea.jpg

Ryhmän koko on kymmenisen henkeä. Ryhmä toteutetaan yhteistyössä Espoon maahanmuuttajapalveluiden kanssa. Ohjaajina toimivat Espoon tuomiokirkkoseurakunnan diakoni Merja Lehtisalo ja Arja Liisa Vuorinen Espoon kaupungin maahanmuuttajapalveluista.

Ryhmä kokoontuu kevään aikana kaksitoista kertaa. Se on suunnattu oleskeluluvan saaneille arabiankielisille miehille. Tavoitteena on auttaa sen jäseniä löytämään oma paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa työelämävalmiuksien kautta. Keskustelukielinä ovat suomi, englanti ja arabia, jonka tulkki Khader Samaneh on myös paikalla.

Joka tapaamisella on oma teemansa. Ryhmäläiset ovat muun muassa suorittaneet hätäensiapukortin, perehtyneet suomalaisen yhteiskunnan toimintaan ja kulttuuriin sekä Kaiku-kortin käyttöön.  Myös alkusammutuskoulutus järjestetään kevään aikana.

Viikon tapaamisen aiheena on työturvallisuuskorttikoulutus, jonka kesto on kaikkiaan kahdeksan tuntia.

– Työturvallisuuskorttikoulutus antaa perustiedot työympäristön vaaroista ja työsuojelusta yhteisellä työpaikalla, Suomen ensiapukoulutus Oy:n kouluttaja Juha Korhonen kertoo.

–Koulutus on työllistymisen kannalta tärkeä, se voi antaa startin työelämään helpommista työtehtävistä alkaen.

Korhonen kouluttaa työssään erilaisia ryhmiä työelämää varten. Muita perustaitoja antavia koulutuksia ovat muun muassa tulityökortti, alkusammutus 1 -koulutus, sekä ammattipätevyys henkilö- ja tavaraliikennekuljettajia varten.

Diakoniatyö on muuttuvaa ja monialaista

–Ryhmätoimintaa suunnataan eri kohderyhmille tilanteen ja tarpeen mukaan, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan diakoni Merja Lehtisalo kertoo. Erilaisia ryhmiä on järjestetty nuorille, työikäisille, ikäihmisille sekä lapsiperheille. Sosiaalipedagogisen, voimauttavan, hevostoiminnan ryhmiä on järjestetty useita muun muassa syrjäytymisvaarassa oleville nuorille ja aikuisille maahanmuuttajaäideille ja heidän lapsilleen sekä maahanmuuttajanuorille.

Diakoniatyössä autetaan kaikkia ihmisiä, jotka ovat avun tarpeessa. Pääpaino työssä on vastaanotolla tapahtuvissa asiakastapaamisissa. Kotikäyntejä tehdään tarpeen mukaan. Autettavat ovat suurimmalta osalta työikäisiä ihmisiä, lapsiperheitä, missä on monesti vain yksi huoltaja sekä yksineläjiä.

Kevään ryhmän toimintaan on saatu rahoitus Espoon hiippakunnan diakonia-avustusmäärärahoista. Muita tuen saajia ovat olleet muun muassa Espoonlahden ja Kirkkonummen elintarvikejakelu ja sen kehittämistyö, Olarin seurakunnan rikosseuraamusasiakkaiden omaisten ja läheisten toiminta, Tuusulan seurakunnan hävikkiruoka hyötykäyttöön -hanke sekä Raaseporin seurakunnan vapaaehtoinen nuorisotyö Mustiolla.

Kuvassa ryhmäläisiä, diakoni Merja Lehtisalo ja kouluttaja Juha Korhonen.

Teksti ja kuva Mirja Aukee.

Mon Apr 09 11:32:00 EEST 2018