Diakoniatyössä tärkeintä on ihmisten kohtaaminen

Tapiolan seurakunnan diakoniatyössä työikäiset ovat suurin asiakasryhmä. Diakoniatyö on paljon muutakin kuin taloudellista avustamista.
Tapiolan seurakunnassa diakoni Katja Karvinen vastaa vanhustyöstä ja diakonissa Merita Hietanen koordinoi A...

- Se on ennen kaikkea henkistä ja hengellistä tukemista sekä lähimmäisen vierellä kulkemista, diakonissa Merita Hietanen kertoo.
Taloudellistakin hätäapua voi saada, vaikka Kela ja sosiaalitoimi ovat siinä ensisijaisia auttajia.

Alueen suurin asiakasryhmä on työikäiset. Asiakkaina on muun muassa työttömiä, parisuhdeongelmaisia sekä nuoria kouluttamattomia aikuisia tai päihderiippuvaisia.
- Diakoniatyötä on surevien ja vakavasti sairaiden tai kuolevien ja heidän omaistensa tukeminen. Kokonaisvaltainen kohtaaminen on tässä työssä tärkeintä, diakoni Katja Karvinen sanoo.

Tapiolan seurakunnassa panostetaan myös etsivään vanhustyöhön. Yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa pyritään tavoittamaan ne vanhukset, jotka eivät pääse kirkolle.

Vapaaehtoiset arkiystävät ovat kultaa

Tapiolan seurakunnan alueella asuu paljon yksinäisiä.
- Tapiolassa toimii 50 aktiivista, tehtäviinsä perehdytettyä arkiystävää. He tekevät vuodessa noin 1500 kotikäyntiä, toimintaa koordinoiva Merita Hietanen kertoo.
Vapaaehtoiset voivat valita ArkiYstävä-toiminnasta tehtäviä oman mielenkiintonsa ja aikataulujensa mukaan.
- Olisimme pulassa ilman vapaaehtoisia. Joillekin ihmisille seurakunnan vapaaehtoisesta muodostuu heidän elämänsä tärkein ihmissuhde, Merita Hietanen sanoo.

Halu kohdata ihmisiä

Seurakunnan tuoreimman diakoniatyöntekijän, mielenterveystyöstä vastaavan Sanna Tuusan mielestä on mielekästä tutustua Tapiolan alueeseen ja asukkaisiin. Hän kiertää erityisnuorisotyöntekijän kanssa kauppakeskus Ainoassa tapaamassa ihmisiä 3.5., 25.5. ja 30.5.

Kesäkuussa alkaa ryhmä Onnellisuuden jäljillä, jota Sanna Tuusa ohjaa yhdessä Espoon mielenterveysyhdistyksen toiminnanohjaaja Virpi Uusitalon kanssa.
- Ryhmä on tarkoitettu 29–65 -vuotiaille, jotka kaipaavat iloa ja uusia ihmisiä elämäänsä.  Tarkoitus on, että tutustumme toisiimme ja etsimme myönteisiä tunteita erilaisin menetelmin, Sanna Tuusa mainitsee.

Pisimpään Tapiolan diakoniatyössä palvelleen diakonissa Leena Vanteen vastuulla on diakoniatyön koordinointi, kansainvälinen diakonia, monikulttuurisuus- ja maahanmuuttajatyö.
- Parasta työssä on saada tukea toivottomia toivoon, hän toteaa.

Diakoniatyö auttaa Tapiolassa

• Onnellisuuden jäljillä -ryhmä kokoontuu 7.6., 14.6., 21.6. ja 28.6.klo 15–17 Tapiolan kirkolla. Tiedustelut ja ilmoittautumiset 6.6.2018 mennessä Sanna Tuusa, sanna.tuusa@evl.fi tai 050 452 2874.

• Tukea perhe- ja parisuhdevaikeuksissa oleville ja tiedustelut sururyhmistä: Leena Vanne, leena.vanne@evl.fi tai 040 546 5193.

• Vanhustyö: Katja Karvinen, katja.karvinen@evl.fi tai 040 5937 386.

• ArkiYstävä-toiminta: Merita Hietanen, merita.hietanen@evl.fi tai 040 5311 009.

• Diakonian työalasihteeri Arja Muhin arja.muhin@evl.fi tai 040 5311 011. Ota yhteyttä, kun toivot keskustelua diakoniatyöntekijän kanssa.

Teksti ja kuva: Mikaela Lax

Kuvateksti:

Tapiolan seurakunnassa diakoni Katja Karvinen (vas.) vastaa vanhustyöstä ja diakonissa Merita Hietanen koordinoi ArkiYstävä-toimintaa. Sanna Tuusan vastuualueena on mielenterveystyö.

Mon Apr 30 09:00:00 EEST 2018