Lapsettomien lauantaina tietoa ja tukea

Lapsettomien lauantai -tapahtuma järjestetään 12.5. klo 12–15. Paikkana on Olarin seurakunnan tila Chapple kauppakeskus Isossa Omenassa.

Tyhjä lasten keinu.

Tapahtumassa on tarjolla tietoa lapsettomuudesta, sen hoidosta ja vertaistuesta. Paikalla on asiantuntijoita lapsettomien yhdistys Simpukasta, Väestöliitosta ja lapsettomuusklinikoilta sekä kirjaston kirjavinkkaus. Päivän puhujavieraina ovat kirjailijat Pirre Saario (Haikara lentää ohi) ja Raisa Kyllikki Ranta (Odotus). Tilaisuuden päättää Tyhjän sylin kirkkohetki.

Päivän ohjelma löytyy täältä.

Tilaisuuden järjestää Olarin seurakunta. Yhteistyössä mukana lapsettomien yhdistys Simpukka ry, Väestöliitto, Käpy ry, Ison Omenan kirjasto, Ovumia Fertinova lapsettomuusklinikka ja Dextra lapsettomuusklinikka.

Lauran ja Janin tarina

Kun kaikki on valmiina lasta varten, jota ei kuulu

Laura, 36, ja Jani, 35, ovat toivoneet lasta jo monta vuotta. Heidän elämässään on lasta lukuun ottamatta kaikki kunnossa. Niin on ollut tarkoituskin järjestää: ensin opiskelut ja ammatti, kodin hankinta, naimisiin meneminen, uralla eteneminen ja lopuksi vähän päälle kolmekymppisenä lasten hankkiminen. Niin kuin kaikki muutkin tekevät. Lauran ja Janin kohdalla kaikki sujui lapseen asti toivotulla tavalla, mutta lasta ei vain alkanutkaan kuulua toiveista huolimatta.

Laura ja Jani ovat ehtineet iloita raskaudesta kaksi kertaa ja jakaa ilonsa myös lähipiirin kanssa. Molemmat raskaudet ovat kuitenkin päättyneet keskenmenoon ja sen mukanaan tuomaan suruun. Viimeisimmästä keskenmenosta on jo toista vuotta aikaa. Keskenmenoja seuranneiden kuukausien aikana tunteet ovat vaihdelleet toivosta pettymykseen ja epätoivosta päättäväisyyteen. Lauran ja Janin mieltä painaa huoli ajan kulumisesta. Pian olisi tehtävä päätös, jatketaanko toivomista kerran kuukaudessa, suostutaanko elämään kahdestaan vai hakeudutaanko tutkimuksiin ja mahdollisiin lapsettomuushoitoihin.

Lähipiirin hyvää tarkoittavat neuvot, kehotukset ja kommentit tuntuvat usein Laurasta ja Janista ahdistavilta ja vaikeilta. Pettymyksen, tarkoituksettomuuden, epätoivon ja surun tunteet ovat liian syviä ja yksityisiä jaettavaksi kenen tahansa kanssa. Samaan aikaan tuntuu kuitenkin siltä, että asiasta olisi hyvä puhua.

Simpukka ry:n toiminnanjohtaja Johanna Repo: Lapsettomuus koskettaa monia

Hedelmällisen iän ohittaneista naisista viidennes ja miehistä neljännes jää Suomessa kokonaan lapsettomaksi. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen ja Väestöliiton väestötutkimuksiin.

- On arvioitu, että 70-luvulla syntyneistä joka neljäs nainen ja jopa joka kolmas mies olisi jäämässä kokonaan lapsettomaksi. Osa on toki lapsettomia omasta halustaan ja osalle lapsettomuus ei lopulta ole suuri tragedia, sanoo lapsettomien yhdistys Simpukka ry:n toiminnanjohtaja Johanna Repo.

Revon mukaan joka kuudes pari kokee vaikeuksia tulla raskaaksi. Mitä iäkkäämpiä he ovat, sitä yleisempi tämä kokemus on. Väestöliitto on tutkinut tätäkin Perhebarometrissä kysymällä naisilta raskaaksitulovaikeuksista. Tämä luku jättää tietysti pois ne, joilla ei esimerkiksi ole kumppania, jonka kanssa perhettä yrittää. Kumppanittomuus onkin aivan keskeisiä syitä sille, että jäädään lapsettomaksi.

- Tahaton lapsettomuus voi koskettaa ketä tahansa. Erityisen kipeä tahaton lapsettomuus on niille, joiden elämässä lapsitoive on keskeisellä sijalla, mutta se ei syystä tai toisesta toteudu. Luonnollisesti esimerkiksi lapsettomuushoitoihin joudutaan turvautumaan useammin, mitä enemmän ikää naisella tai parilla on. Mutta nuori ikäkään ei suojaa tahattoman lapsettomuuden kokemukselta, Johanna Repo toteaa.

Vertaistukea ja tietoa tarjolla

Johanna Repo kertoo, että esimerkiksi Simpukka ry tarjoaa vertaistukea eri elämäntilanteissa oleville lapsettomille. Vertaistukea on tarjolla sekä niille, jotka vielä toivovat lasta, niille, jotka ovat jääneet tai jäämässä lopullisesti lapsettomiksi että niille, jotka ovat lopulta tavalla tai toisella saaneet lapsen, mutta lapsettomuuden kokemus on yhä osa heidän elämäänsä. Simpukalla on eri puolilla Suomea vertaistukiryhmiä, vertaisuuteen perustuvia teemakursseja ja parisuhdetoimintaa sekä verkkovertaistukea.

Repo haluaa lohduttaa kaikkia lapsettomuuden kanssa kamppailevia sillä ajatuksella, että kukaan ei ole yksin ja apua on aina tarjolla.

Mon May 07 14:25:00 EEST 2018