Elintarvikejakelusta apua akuuttiin hätään

Espoonlahden seurakunnassa jaetaan lähialueen kaupoista saatuja hävikkiruoaksi muutoin meneviä elintarvikkeita avuntarvitsijoille vuosittain 234–250 arkipäivänä.

Käytännössä elintarvikejakelun järjestää 42 vapaaehtoista.
Erkki Nauska, 80, on yksi Espoonlahden seurakunnan organisoiman elintarvikejakelun vapaaehtoisista. Vapaaehtoistehtäviin hän hakeutui aikoinaan jäätyään eläkkeelle.
- Toisten auttaminen tuo minulle hyvän mielen. Viikoittain olen jakeluvuoroissa kahdesta viiteen kertaa. Olen aamuvirkku, joten tämä tehtävä sopii minulle, hän kertoo.

Elintarvikkeita saadaan tällä hetkellä seitsemästä kaupasta. Vapaaehtoiset pakkaavat kaupoilla elintarvikkeet, hoitavat autokuljetukset, jakavat elintarvikkeet kirkolla ja laittavat aamupalaa. Vapaaehtoisten vuorot alkavat jo aamuseitsemältä.

Erkki Nauska sanoo, että elintarvikejakelussa ei kysellä, miksi joku ihminen hakee sieltä ruokaa. Hän tietää silti, että moni turvautuu seurakunnan järjestämään ruoka-apuun vain äärimmäisessä hädässä.
 - Kaikki ihmiset ovat minulle samanarvoisia. On valitettavaa, että kaikille meille ei ole elämässä jaettu onnekkaita pelikortteja. Työttömyysturvan tiukentaminen ja nykyinen aktiivimalli eivät ainakaan helpota ihmisten elämää, Erkki Nauska pohtii.

Joka päivä liki 90 ihmistä turvautuu elintarvikejakeluun

Elintarvikkeita on jaettu Espoonlahden seurakunnassa 2003 lähtien.
- Vuonna 2017 elintarvikejakelua oli 234 päivänä. Jaoimme elintarvikkeita 21 184 henkilölle. Hakijoita oli keskimäärin 90 jokaisena päivänä, elintarvikejakelusta vastaava diakoni Anna Helenius kertoo.

Anna Helenius on kehittänyt 2016–2018  elintarvikejakelua ja siihen liittyvää vapaaehtoistoimintaa Espoonlahdessa.
- Toimintaa on kehitetty yhteistyössä Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan kanssa hiippakunnasta saadulla 14 434 euron avustuksella. Varoilla on parannettu kylmäketjua, kehitetty kuljetustoimintaa, koulutettu vapaaehtoisia ja palkattu tukityöllistetty.

Espoonlahdessa elintarvikkeiden hakijoita on pyritty kohtaamaan myös muulla tavoin.
- Viime vuonna järjestimme elintarvikkeiden hakijoille sekä ruoanlaittoryhmän että muutamia luontoretkiä. Ruoanlaittoryhmällä oli aktivoiva vaikutus; yksi osallistujista tarttui kokoontumispaikan työllistämistukeen ja työllistyi, Anna Helenius mainitsee.

Lahjoituselintarvikkeita käytetään myös diakonian taloudellisen avustamisen muotona.
Lahjoituksena saatua leipää annetaan niin ikään Espoon kaupungin asukastila Kivenkolon kävijöille. Leipää on myös tarjolla diakoniaruokailussa käyville.

Melkein kuin äitien kokkaamaa

Helmikuusta lähtien, perjantaiaamuisin Espoonlahden kirkolla on tehty ja tarjottu lahjoituselintarvikkeista valmistettua aamupalaa. Aamupalalla on käynyt noin 50–70 ihmistä. Pitkään haudutettua puuroa, kahvia, teetä ja valmiiksi tehtyjä leipiä on tarjolla aamukahdeksalta. Kesäkuukausiksi aamupala jää tauolle.

Aamupalaa ovat usein olleet keväällä valmistamassa Karita Åker ja Heli Raja-Halli.
- Kymmenen litran puurokattila hupenee usein alle tunnissa. Tunnelma aamupalalla on ollut rauhallinen ja rento, Heli Raja-Halli kertoo.
- Paras kiitos meidän laittamasta aamupalasta on se, kun eräs ihminen kehui puuroamme melkein yhtä maistuvaksi kuin hänen oman äitinsä keittämää, Heli Raja-Halli sanoo.

Karita Åker
hakeutui aamupalatoiminnan vapaaehtoiseksi kevättalvella.
- Olen ollut jonkin aikaa työttömänä. Kaipasin myös jotain tekemistä päiviini, hän kertoo.

Kaksikko toteaa, että elintarvikejakelussa ja aamupalan kokkausvuorossa on hyötyä vikkelistä sormista, sosiaalista taidoista ja organisointikyvystä.
- Elintarvikejakelussa vapaaehtoisten kesken vallitsee hyvä yhteishenki, Karita Åker ja
Heli Raja-Halli mainitsevat.

Niukka perustoimeentulo ahdistaa

Espoonlahden seurakunnassa on parina vuonna haastateltu elintarvikejakelussa käyneitä ihmisiä. Viime vuonna kyselyyn vastasi 65 henkilöä. Heistä yli puolet oli työikäisiä, reilu kolmasosa yli 65–vuotiaita ja alle 45–vuotiaita oli 20 prosenttia. Vastaajista kaksikolmasosaa oli yksinasuvia. Maahanmuuttajia oli 23 prosenttia.
Kolmasosa vastaajista kertoi jättäneensä käyttämättä lääkkeitä tai terveyspalveluita pienituloisuuden vuoksi ja kolmasosalla oli ollut vaikeuksia kevään aikana saada perustoimeentuloaan.

Miten vapaaehtoiseksi?

Vapaaehtoiseksi elintarvikejakeluun tullaan toiminnasta vastaavan diakoniatyöntekijän haastattelun kautta. Haastattelussa tutustutaan uuteen ihmiseen, katsotaan yhdessä toiminnan periaatteet ja tutustutaan toiminnan puitteisiin. Vapaaehtoisen on tärkeä arvioida oma ajan käyttönsä ja pitää se, minkä lupaa.
- Elintarvikejakelussa on hyötyä fyysisestä kunnosta sekä aamuvirkusta luonteesta. Kun uusi vapaaehtoinen aloittaa tehtävässään, niin hänelle sovitaan seniorivapaaehtoinen perehdyttämään tehtävään alkuperehdytyksen lisäksi, Anna Helenius kertoo.

Vapaaehtoiset tapaavat toisiaan kokouksessa noin kerran kuukaudessa. Heille tarjotaan keväällä virkistysretki ja ennen joulua adventtijuhla.
- Kuulumisia vaihdetaan paljon työn tekemisen lomassa ja yhteyden pitoa on paljon, kun järjestellään vuoroja ja muuta, Anna Helenius mainitsee.

Elintarvikejakelu arkiaamuisin klo 9 Espoonlahden kirkolla. Vuoronumeroiden jako klo 8.40. Kevään viimeinen aamupala pe 25.5. klo 8. Kesällä tauko. Elintarvikejakelu jatkuu läpi koko kesän. Kipparinkatu 8, Espoo.

Teksti ja kuva: Eija Harju

Kuvateksti:
Karita Åker (vas.), Erkki Nauska ja Heli Raja-Halli toimivat vapaaehtoisina Espoonlahden seurakunnassa. Karita ja Heli vastaavat vuorollaan perjantaisin lahjoituselintarvikkeista valmistettavan aamupalan laittamisesta. Erkki organisoi pääsiassa elintarvikejakelua, mutta tarpeen mukaan hän tarttuu myös muihin tehtäviin.

Thu May 17 13:56:00 EEST 2018