Nuuksioon avataan luontopyhiinvaelluspolku

Nuuksion kansallispuistoon avataan Suomen luonnon päivänä 25.8. luontopyhiinvaelluspolku. Haltian pihasta lähtevällä 2,3 kilometrin reitillä on seitsemän pysähdyspaikkaa.
Nuuksioon avataan 25.8. pieni luontopyhiinvaelluspolku. Reitin pysähdyspaikat on numeroitu yhdestä seitsemä...

Ne tarjoavat hengellisiä harjoituksia ja tietoa ympäröivästä luonnosta. Viriketekstit luetaan oman älypuhelimen kautta tai Haltiasta lainattavasta vihkosesta. Polun suunnittelusta vastaa Espoon seurakunnat ja se on toteutettu yhteistyössä Suomen luontokeskus Haltian ja Metsähallituksen kanssa.

Pyhiinvaelluspolun virikeaineiston on kirjoittanut ympäristöteologi Panu Pihkala. Hän toivoo, että polku vahvistaa yhteyksiä ihmisten ja muun luonnon välillä, ja näin edistää myös ympäristön varjelemista.

- Luonnonympäristöt tarjoavat ihmisille syviä kokemuksia. Luontopyhiinvaelluksessa yhdistyvät luontoretkeily ja hiljentyminen. Polku antaa mahdollisuuden kohdata asioita luonnosta, omasta itsestä ja maailmankatsomuksesta, Panu Pihkala sanoo.

Pysähdyspaikoille on tarjolla mietiskely- ja läsnäolotehtäviä, jotka johdattavat kulkijan juuri Nuuksion luonnon piirteisiin. Seurakuntien tuottama polku on kristillinen, mutta suuri osa materiaalista voi palvella myös muun maailmankatsomuksen omaavia ihmisiä. Maastonmuodot ja historia yhdistyvät tämän hetken teemoihin kuten luonnon hyvinvointivaikutuksiin ja ympäristöasioihin liittyviin tunteisiin.

Pihkalan mukaan pyhiinvaeltaminen on nyt suosittua ja vanhoja pyhiinvaellusreittejä on elpynyt eri puolella maailmaa, myös Suomessa.

- Nuuksion reitti on osa tätä heräämistä. Vanhaan pyhiinvaellusperinteeseen liitymme myös vaelluksen tunnuksen kautta. Simpukka-kyltein merkittyä polkua kuljetaan niin Euroopan vanhoilla pyhiinvaellusreiteillä kuin nyt Nuuksiossa, Panu Pihkala kertoo.

Espoon yhteisen seurakuntatyön päällikkö Eero Jokela kertoo, että ajatus espoolaisen pyhiinvaellusreitin perustamisesta on ollut haaveena monella taholla jo pitkään.

- Konkreettisesti tartuimme toimeen vuosi sitten, kun Espoon seurakunnissa suunniteltiin reformaation merkkivuoden #Luojankiitos-ympäristöteemaviikkoa. Teemaviikolla marraskuussa vaellettiin sama reitti, joka nyt on merkitty maastoon, Eero Jokela kertoo.

Tekstit ovat tässä vaiheessa saatavilla suomeksi, mutta julkaistaan myöhemmin myös ruotsiksi ja englanniksi. Nyt avattava lyhyt reitti on hyvin saavutettava muun muassa Haltiassa vieraileville. Jokelan mukaan suunnitelmissa on toteuttaa myös pidempi vaellusreitti Haltiasta Velskolaan.

Polun avajaiset la 25.8.2018 Luontokeskus Haltia, Nuuksiontie 84, Espoo.

Polun esittely etupihalla klo 11.15. Yhteinen retki luontopyhiinvaelluspolulla 11.30–12.30.

Luontopyhiinvaelluksen virikeaineisto havainnekuvineen löytyy 25.8. alkaen sekä Citynomadi-älypuhelinsovelluksesta sekä verkkosivulta www.luontopyhiinvaellus.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Haltiasta aineiston voi lainata myös painettuna vihkosena.

Kuvateksti: Nuuksion pienellä luontopyhiinvaelluspolulla on 7 pysähdyspaikkaa. Reitin lähtöpaikka on Haltian pihassa. Kuva: Eija Harju.

Kirkko ja kaupunki: Näin teet luontopyhiinvaelluksen NuuksiossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Aug 14 09:38:00 EEST 2018