Espoon seurakuntavaaleissa ehdokkaista 80 prosenttia on uusia – kokonaismäärä laski viidenneksen

Espoon seurakuntavaaleissa on asetettu yhteensä 485 ehdokasta. Kirkkovaltuustopaikkaa seuraavalle nelivuotiskaudelle tavoittelee 231 ehdokasta ja kuuteen seurakuntaneuvostoon on ehdolla yhteensä 254 henkeä. Suuri osa ehdokkaista on ehdolla molemmissa vaaleissa.
#Minun kirkkoni -logo

Vaalien ehdokkaista noin 80 prosenttia on uusia. Joka neljäs ehdokas on tällä hetkellä seurakuntaneuvoston jäsen ja 17 prosenttia valtuustoehdokkaista on nykyisiä kirkkovaltuutettuja.  Noin kolmannes nykyisistä luottamushenkilöistä ei asetu ehdolle seuraavalle nelivuotiskaudelle.

Ehdokkaiden määrä nousi Tapiolan seurakunnassa reilun kymmenyksen, mutta koko Espoon tasolla ehdokkaita on noin viidennes vähemmän kuin viime vaaleissa. Alle 30-vuotiaita on ehdolla suunnilleen saman verran kuin neljä vuotta sitten. Varsinainen nuorten lista syntyi tällä kertaa ainoastaan Esbo svenska församlingiin. Kaikkiaan vaalilistoja on noin kolmannes vähemmän kuin edellisvaaleissa.

Suurin valitsijayhdistys vaaleissa on Yhdessä matkalla, jolla on lista jokaisessa suomenkielisessä seurakunnassa. Sen listoilla on liki puolet suomenkielisten seurakuntien kaikista ehdokkaista. Yhdistyksen keskeisiä teemoja on Raamattuun luottaminen ja seurakuntayhteyteen kutsuminen.

Puolueista edustettuina ovat kokoomus, sosiaalidemokraatit ja perussuomalaiset. Kokoomuksella on lista jokaisessa suomenkielisessä seurakunnassa ja sen listoilla on reilu viidennes ehdokkaista. Sosiaalidemokraateilla on lista Espoonlahden ja Olarin seurakunnissa sekä Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa. Perussuomalaisia ehdokkaita on asetettu Espoonlahden ja Leppävaaran seurakunnissa.  Puolueiden listoilla on myös sitoutumattomia ehdokkaita.

Kirkon uudistusmielinen Tulkaa kaikki -liike on asettanut ehdokkaita Espoonlahden, Leppävaaran ja Tapiolan seurakuntiin. Samansuuntaisia arvoja kannattaa myös Kirkko kaikille -valitsijayhdistys, jolla on listat Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa ja Olarin seurakunnassa. Näillä listoilla on yhteensä noin viidennes suomenkielisten seurakuntien ehdokkaista.

Seurakuntavaaleissa Espoossa valitaan 61 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon sekä yhteensä 96 jäsentä kuuden seurakunnan seurakuntaneuvostoihin. Vaalien ennakkoäänestys on 6.–10.11. ja varsinainen vaalipäivä on 18.11.2018. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet Espoon seurakuntien jäsenet.

Urpu Sarlin

viestintäpäällikkö, Espoon seurakunnat