Espoon seurakuntien sähköinen asiointi

Sähköinen asiointi

Espoon seurakuntien tilaisuuksiin ilmoittautuminen ja verkkomaksaminen muuttui 13.9.2019. Nykyään Espoon seurakuntien ilmoittautumista vaativiin tilaisuuksiin ilmoittaudutaan ja tilaisuuksiin liittyvät maksut maksetaan sähköisen asioinnin palvelussa.

Vahva tunnistautuminen

Tietoturvan takia ensimmäinen kirjautuminen sähköiseen asiointiin edellyttää ns. vahvaa tunnistautumista. Tunnistuspalveluna käytetään Suomi.fi-tunnistusta, joka on julkisen hallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistuspalvelu. Palvelussa käyttäjä pitää tunnistaa luotettavasti. Tunnistautumiseen voi käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Sähköisten asiointipalveluiden käyttäminen on tietoturvallista, kun henkilö on tunnistettu.

Toimi näin:

Sähköinen asiointi avautuu joko klikkaamalla tilaisuuden ilmoittautumislinkkiä tai klikkaamalla ”Sähköinen asiointi” -linkkiä esim. verkkosivun ylälaidassa tai alalaidan harmaassa palkissa.

Jos menet sisään sähköiseen asiointiin klikkaamalla ilmoittautumislinkkiä, huomioithan, että sisäänkirjautumisen jälkeen aukeaa automaattisesti kyseisen tilaisuuden ilmoittautuminen. Käytä ”Sähköinen asiointi”-kuvaketta, mikäli et ole ilmoittautumassa tilaisuuteen, vaan tarkastat tietojasi tai maksat laskuja.

Käyttäjätunnus ja salasana

Klikkaa kohtaa ”Ilmoittautuminen”. Lue seuraavan sivun ohjetekstit huolellisesti ja klikkaa kohtaa ”Kirjaudu sisään”. Avautuvassa ruudussa, klikkaa kohtaa ”Ei vielä tiliä? Rekisteröidy tästä”. Seuraavaksi sovellus pyytää tunnistautumaan. Tunnistautumiseen voit käyttää, verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Täytä ja tarkasta pakolliset tiedot. Luo oma käyttäjätunnus sekä salasana. Salasanan tulee sisältää kolme eri merkkityyppiä seuraavista: pieni kirjain, iso kirjain, numero, erikoismerkki.  Muista tallentaa tiedot. Jatkossa kirjaudut sähköiseen asiointiin määrittelemälläsi käyttäjätunnuksella ja salasanalla, joten paina kyseiset tiedot mieleesi tai kirjoita ne muistiin. Sähköisen asioinnin tunnuksen voi luoda kuka tahansa kenellä on tarvittavat tunnistautumisvälineet, myös alaikäinen lapsi. Selkeintä ilmoittautuminen on tehdä huoltajan tiedoilla; huoltaja kirjautuu sähköiseen asiointiin ja täyttää ilmoittautumislomakkeen.

Mikäli unohdat oman käyttäjätunnuksen/salasanasi, voi määritellä uuden klikkaamalla sähköisessä asioinnissa kohtaa ”Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi?”.

Sähköisen asioinnin toiminnot

Sähköisessä asioinnissa voit muuttaa omia yhteystietojasi, tarkastella ja muokata/perua (kun muokkaa/peruuta-painikkeet ovat aktiivisia) ilmoittautumisia sekä maksaa laskuja ja tutkia maksettuja laskuja. Huomioitavaa kuitenkin on, että ilmoittautuminen näkyy sen henkilön sähköisessä asioinnissa, joka on ollut kirjautuneena sähköiseen asiointiin, kun ilmoittautuminen on tehty.

Ilmoittautuminen

Pohdi tarkoin kuka ilmoittautumisen tekee eli kirjautuu sähköiseen asiointiin sekä alaikäisen lapsen ilmoittautumisessa kuka merkitään huoltajaksi. Huoltajaksi merkitystä ja huoltaja-roolissa ilmoittautumisen tehneestä huoltajasta tulee automaattisesti maksaja. Toistaiseksi maksua ei voi siirtää kenellekään toiselle henkilölle maksettavaksi.

Täytä ilmoittautumislomake huolellisesti. Punaisella tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia. Valitse ilmoittautumisessa rooli oikein. Ilmoittautumisesta lähtee sähköpostitse vahvistus ilmoittautumisen tehneen (sähköiseen asiointiin kirjautuneen henkilön) sähköpostiin.

Verkkomaksaminen

Ilmoittautumisen tehneestä henkilöstä tulee automaattisesti tilaisuuden maksaja. Mikäli tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on alaikäinen lapsi, tulee ilmoittautumislomakkeella ilmoitetusta ensimmäisestä huoltajasta automaattisesti tilaisuuden maksaja. Perheilmoittautumisessa pääilmoittautujasta (aikuinen) tulee automaattisesti maksaja, vaikka lomakkeella olisi ilmoitettu muitakin aikuisia. Sähköisestä asioinnista lähtee heräte maksajan sähköpostiin ja matkapuhelimeen.

Suoramaksu

Seurakunnat järjestävät myös tilaisuuksia, joihin osallistumisen varmistaa vain maksamalla osallistumismaksun heti. Sinulla on tunti aikaa maksaa maksu, tämän jälkeen paikka vapautuu muiden varattavaksi, mikäli maksua ei ole suoritettu. Tällaisten ns. suoramaksullisten ilmoittautumisten ilmoittautumisessa kerrotaan kyllä selkeästi, mikäli osallistuminen tulee maksaa heti.

Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai haluat anoa maksuvapautusta

Mikäli sinulla ei ole pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia tai haluat anoa maksavapauksen tilaisuuden osallistumismaksusta, olethan yhteydessä tilaisuuden yhteyshenkilöön.

Voit lukea lisää Espoon seurakuntien tietosuojakäytännöstä: https://www.espoonseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/selosteet