Olarin kirkon kirkkosalin taidehankkeita

Samoin kuin kirkkoa, myös kirkon taideteoksia kaivattiin, suunniteltiin ja hankittiin pitkään.
Olarin kirkon taidehankkeista voidaan löytää ainakin 7 eri vaihetta, joista on alle poimittu neljä esimerkkiä.

Alttaritaululuonnoksia taiteilija Jaakko Sieväseltä vuodelta 1979.

Alttaritaululuonnoksen tilaus taiteilija Jaakko Sieväseltä v. 1979. Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot.

Vaihtuvan alttaritaulun hyllysuunnitelma v. 1989.
Vaihtuvan alttaritaulun hyllysuunnitelma v. 1989. Kuva: Olarin seurakunnan arkistot.
Olarin kirkon kuvataidekilpailun 3 palkittua työtä v. 1988.
Kuvataidekilpailun 3 palkittua työtä v. 1988. Kuvat: Espoon seurakuntien arkistot / Studio Mauritz Hellström.

Olarin kirkon kuvataidekilpailun 3 palkittua työtä v. 1998.
Kuvataidekilpailun 3 palkittua työtä v. 1998. Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot.

Taiteilija Jukka Mäkelän yhdeksän ristintie-asemaa ja alttaritaulu.
Olarin kirkon taideteoksiksi hankittiin lopulta taiteilija Jukka Mäkelän yhdeksän ristintie-asemaa ja alttaritaulu ”Ylösnousemus” joka valmistui v 2001.
Näistä Mäkelän teoksista on julkaistu kirja ”Olarin Ristintie”. Kuvat: Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot / Åke Jauhiainen.

Kastettujen puu

Olarin kirkon kastettujen puuta.
Olarin kirkossa sijaitsevan “Te olette oksat” -nimisen kastettujen puun ovat suunnitelleet taiteilijat Helena Hietanen ja Jaakko Niemelä. Teoksen toteuttamisessa on avustanut Arto Tuisku. Teoksen nimi viittaa Johanneksen evankeliumissa oleviin Jeesuksen sanoihin: ”Minä olen viinipuu, te olette oksat.” (Joh. 15:5). Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot.

Kastettujen puun muodossa on mystisyyttä, koska se ei ole selkeästi mikään tietty puu. Vain osa puusta on kuvattuna. Teos liittyy hyvin materiaaliensa ja toteutustapansa puolesta kirkon arkkitehtuuriin ja alttaritaulun muotomaailmaan. Oksiston sijoittuminen osin ikkunan päälle vie ajatukset ikkunoista näkyvään maisemaan.

Kasteen kautta seurakunnan jäseneksi liittyvä pienokainen saa puuhun oman oksan, johon merkitään lapsen etunimi ja kastepäivä. Oksien määrän kasvaessa puun lehvästö tulee tuuheammaksi ja teos muuttuu näin viikko viikolta. Kastettujen lasten perheet kutsutaan muutaman kerran vuodessa kirkkoon ja kullekin perheelle luovutetaan oman lapsen nimikoitu oksa. Näin puu elää vuodenkierron mukana ja oksisto uudistuu jatkuvasti.