Kaikenikäisten kirkko

Olarin kirkon valmistuttua uusiin tiloihin siirtyivät kirkkoherranviraston lisäksi eri työalojen toimistot ja kerho- ja kokoontumistilat täyttyivät ryhmistä ja tapahtumista.

Pieni lapsi konttaa Olarin kirkon käytävällä alttaria kohti.Päiväkerholaisten juhla Olarin kirkossa 1980-luvulla.

Seurakunnan alueelle muutti koko ajan väkeä, asuntoja rakennettiin ja perheet kasvoivat. Lapsi- ja perhetyö kehittyi vahvasti kasvavan seurakunnan tarpeisiin. Jo Etelä-Espoon seurakunnassa oli käynnistynyt tehokas päiväkerhotyö.
Värikuva: Pieni kirkkovieras 1990-luvun alussa. Iso kuva: Päiväkerholaisten juhla Olarin kirkossa 1980-luvulla. Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot.

Diakonian työpajalaisia Olarin kirkon kerhohuoneessa.
Diakonian työpajalaisia Olarin kirkon kerhohuoneessa. Kuva: Olarin seurakunnan arkistot /Åke Jauhiainen.

Myös diakonialla oli vakiintunut paikkansa samoin kuin lähetystyöllä. Kouluikäiset ja nuoret saivat oman paikkansa vanhasta kirkkotilasta, joka nimettiin Niittykummun kappeliksi. Uudessa tilassa sekä varhaisnuoriso- että nuorisotyö kehittyivät työntekijäresurssien kasvun myötä.

Vuosia ihmisiä

Seurakunnan ehtiessä kolmenkympin ikään syntyi seurakunta-aktiivien keskuudessa halu koota seurakunnan historiaa ja toimintaa DVD:lle.
Noin tunnin mittainen Vuosia ihmisiä Olarin seurakunnassa -video onkin melko kattava otos seurakunnan vaiheita ja toimintaa seurakunnan alusta noin vuoteen 2006. Se antaa hyvän kuvan seurakunnan elämästä Olarin kirkon ja muidenkin tilojen suojissa.

DVD:n esittelytekstissä kerrotaan näin:

"Olarin seurakunnassa haastateltiin syksyn 2005 ja talven 2006 aikana seurakunnan entisiä ja nykyisiä työntekijöitä ja seurakunta-aktiiveja siitä, miten eri työalueet ja toimintapaikat saivat alkunsa ja kehittyivät menneiden vuosien aikana. Tulokseksi saatiin runsaasti ns. "hiljaista tietoa", jota ei ole pöytäkirjoissa eikä muistioissa, mutta josta henkii innostus ja rakkaus Olarin seurakunnan piirissä vuosikymmenien aikana eri alueilla tehtyyn työhön. Tällä DVD:llä esitetään haastatteluista vain osa."

YouTube-video

Luonnoksia Olarin kirkosta

Merja Rukko: Tampereen Teknillisessä korkeakoulun arkkitehtiopintojen 1. vuosikurssin harjoitustyö keväältä 1987.

Luonnoksia Olarin kirkosta, piirtänyt Merja Rukko 1987.

Piirros Olarin kirkon julkisivusta

Rakennuspiirustus Olarin kirkonmäen rakennuksista, piirtänyt Merja Rukko 1987.

Piirros Olarin kirkon pääsisäänkäynti, piirtänyt Merja Rukko 1987.

Pystyleikkauskuva Olarin kirkosta, piirtänyt Merja Rukko 1987.

Piirros Olarin kirkosta, takaovelta katsoen, piirtänyt Merja Rukko 1987.

Piirros Olarin kirkon alttarialueesta, piirtänyt Merja Rukko 1987.