Olarin kirkon rakentaminen

Rakennustoimikunta lähti toteuttamaan Olarin kirkkoa ensimmäisen palkinnon saaneen ehdotuksen pohjalta. Luonnospiirustukset ja 9.498 miljoonan markan kustannusarvio hyväksyttiin kesäkuussa vuonna 1975. Kun pääpiirustukset valmistuivat, kustannusarviota oli tarkistettava jonkin verran ylöspäin. Joidenkin valitusten myötä piirustusten lopullinen hyväksyntä siirtyi syyskuuhun 1978.

Kirkon rakentaminen alkoi pian urakkasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen 2.5.1979.

Olarin kirkon peruskiven muuraus  23.8.1979.
Rakennustyöt edistyivät siten, että piispa Aimo T. Nikolainen saattoi muurata kirkon peruskiven  23.8.1979.
Peruskiveen asennettiin metallilieriö, jonka sisällä on kirkon peruskirja, silloin käytössä olleet metallirahat
sekä sen päivän Helsingin Sanomat ja Seurakuntasanomat. Kuva: Olarin seurakunnan arkistot / Erkki Talvila.

Olarin kirkon julkisivu harjakorkeudessa 1980.
Kirkon harjannostajaistilaisuuden aikoihin huhtikuussa 1980 uuden kirkon muoto oli jo nähtävissä
rakennustelineiden alta. Kuva: Olarin seurakunnan arkistot.

Rakennustyön pääurakoitsijana toimi rakennusliike Salopojat Lohjalta.

Olarin kirkonmäen rakennuspiirustus.

Rakennustyön kokonaiskerrosala oli 3 180 neliömetriä ja kokonaistilavuus
16 615 kuutiometriä (kirkko sekä kaksi kerhorakennusta). Kirkon rakennuskustannukset olivat n. 11,4 miljoonaa markkaa.

Olarin kirkon vihkijäiset 1.3.1980.Olarin kirkon vihkijäisistä tehty postikortti.

Vihkiäiset 1.3. 1981. Vihkimisessä piispa Aimo T. Nikolaista avustivat kuvassa näkyvät Samuel Lehtonen, Jussi Talasniemi, Vilho Ylijoki, Harry Wahlsberg sekä kuvasta puuttuvat Pentti Hölsä ja Pekka Kuusniemi. Vihkiäistilaisuudessa kirkko oli ääriään täynnä uudesta temppelistään iloitsevaa seurakuntaa.
Iso kuva: Olarin seurakunnan arkistot / Mauritz Hellström. Juhlasta tehtiin myös postikortti.

Vihkimisen yhteydessä piispa Aimo T. Nikolainen lausui mm:
"... Olarin seurakunta, joka on miltei taivasalla tai sitten pienissä tiloissa kokoontunut, saa nyt kirkon, joka on valoisa ja avara ja kaunis.
Se on aurinkoa täynnä ja pimeän tullen sen katosta riippuvat tähdet, jotka eivät ole kylmät ja kaukaiset, vaan heijastavat Jumalan läsnäoloa seurakuntansa keskellä."