Pääsiäinen pääsivuPalmusunnuntai Hiljainen viikko ja kiirastorstaiPitkäperjantai Pääsiäispäivä ja pääsiäismaanantai  Pääsiäisajan musiikkiaPaastonaika – Pääsiäispolku Espoon tuomiokirkonmäellä

Pitkäperjantaina pysähdytään ristin luona

Isän taskuun, Pojan laskuun.

Meissä ihmisissä elää sitkeänä taipumus tehdä vääriä valintoja ja rikkoa sitä mikä on kaunista. Jumala tietää sen. Jeesus, Jumalan Poika, otti kantaakseen ristin ja rangaistuksen. Sinun ei tarvitse pelätä.

Kirkkovuosikalenteri:

Pitkäperjantai | Jeesuksen kuolinhetki | Pitkäperjantain ilta | Hiljainen lauantai

Pitkäperjantai

Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä. Jeesus ristiinnaulittiin kahden rikollisen kanssa. Raamatussa kerrotaan, että keskipäivällä aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia. Jeesus huusi kovalla äänellä:

"Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." (Luuk. 23:46)

Tämän jälkeen Jeesus henkäisi viimeisen kerran.

Pitkäperjantai on vuoden ainoa pyhäpäivä, jonka liturginen väri on musta. Pitkäperjantaina vietetään sanajumalanpalvelus, jossa viivytään ristin juurella.

Alttarilla käytetään kukkina viittä ruusua kuvaamaan Jeesuksen haavoja. Urkuja tai muita instrumentteja ei yleensä soiteta, vaan virret lauletaan ilman säestystä. Kello 15 voidaan viettää Jeesuksen kuolinhetken hartautta. Suomessa käytettävä nimitys pitkäperjantai on käännöslaina ruotsista: långfredag. ’Pitkää’ ilmaisevaa sanaa käytetään perjantain yhteydessä yleisesti vain Pohjoismaissa.

Pääsiäiskokkoja Pohjanmaalla

Hiljaisena lauantaina liturginen väri on musta. Jeesus on kuollut ja haudattu. Erityisesti Pohjanmaalla kansanperinteenä on polttaa pääsiäiskokkoja, koska Jeesuksen poissaollessa pääsiäisnoidat ja pahat hengen voivat mellastaa. Kokoilla kansanperinteen mukaan hätistellään näitä pimeyden valtoja.

YouTube-video