Tietoa ehdokkaille

8.-12.11. ennakkoäänestys

20.11. vaalipäivä

Vaalikone

Ehdokkaille on lähetetty 27.9.2022 linkki vaalikoneen täyttämistä varten siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on ehdolle asettuessaan ilmoittanut. Linkki on lähetetty valtakunnallisesti vaalilaskentajärjestelmän kautta, eli kukaan oman seurakunnan tai seurakuntayhtymän työntekijä ei voi lähettää sitä uudelleen, mikäli linkki on hukassa. Jos et ole saanut linkkiä sähköpostiisi, voit kuitenkin olla yhteydessä oman seurakuntasi vaalilautakunnan sihteeriin, joka pääsee tarkistamaan onko sähköpostiosoitteesi järjestelmässä oikein.

Vaalikoneeseen voi vastata 27.9.-6.10. Tämän jälkeen vastauksia ei ole mahdollista päästä muuttamaan. On tärkeää, että ehdokas vastaa vaalikoneeseen ja myös sen avoimiin kysymyksiin, sillä moni äänestäjä valitsee ehdokkaansa nimenomaan vaalikoneen perusteella.

Ehdokaskuvauksessa otetut kuvat

Jokaiselle Espoon seurakuntayhtymän järjestämässä ehdokaskuvauksessa käyneelle on lähetetty ehdokaskuvat siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on ilmoittautumislomakkeella ilmoittanut. Mikäli kuvat eivät ole saavuttaneet ehdokasta, voi hän olla yhteydessä osoitteeseen vaalit.espoo@evl.fi.

Ehdokas voi vapaasti käyttää hänestä otettuja kuvia omassa vaalikampanjassaan. Emme valitettavasti voi toimittaa kuvia suoraan valitsijayhdistyksille, vaan yhdistysten on pyydettävä kuvat ehdokkailta itse, mikäli he tarvitsevat niitä.

Vaalikaranteeni

Vaalilautakunnat päättävät vaalikaranteenin pituudesta, eli ne ovat seurakuntakohtaisia. Seurakunnat ilmoittavat vaalikaranteenien pituudet valitsijayhdistyksille. Vaalikaranteenin aikana ehdokas ei saa toimia messuavustajana tai muussa erityisen näkyvässä tehtävässä seurakunnassa. Karanteeni ei koske pienryhmien pitämistä.

Sosiaalinen media

Vaalikampanjassa voi halutessaan hyödyntää joko henkilökohtaisia tai valitsijayhdistysten sosiaalisen median tilejä. Päivitysten näkyvyyttä lisää, jos niiden yhteydessä käytetään aihetunnisteita. Seurakuntavaalien virallinen tunniste on #seurakuntavaalit ja Espoon seurakuntien #kirkkoespoossa.

Lehti-ilmoitukset

Kirkko ja kaupunki tarjoaa ehdokkaille tarjoushinnan ilmoituksista. Vaalialennus on -30% ja kokonaisen sekä puolikkaan sivun ilmoitusten alennus -35%. Tarjoukset voi pyytää Kirkko ja kaupungin mediamyynnistä.

Länsiväylän ilmoituksista on lähetetty infoviesti valitsijayhdistysten yhteyshenkilöille. Saman viestin voi halutessaan pyytää itselleen osoitteesta vaalit.espoo(ät)evl.fi.

Espoon seurakuntayhtymä julkaisee kuvallisen ehdokaslistat kaikille äänioikeutetuille postitettavassa vaalikirjeessä sekä Kirkko ja kaupungin vaaliliitteessä. Näihin saadaan tiedot suoraan seurakunnilta.

Ehdokasesite

Ehdokkaan on mahdollista tehdä itselleen ehdokasesite valmiiseen pohjaan. Esitettä voi jakaa sähköisessä muodossa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai halutessaan siitä voi teettää jaettavia esitteitä. Halutessaan ehdokas voi tehdä myös omannäköisen esitteensä ilman valmista pohjaa. Ohjeet valmiin pohjan täydentämiseen löytyvät alta.

// ]]>