Uskottu, toivottu, rakastettu

Vuoden 2022 seurakuntavaalien vaaliviestit ovat tulevaisuus, yksinäisyys ja myötätunto. Nämä näkyvät myös vaalien sloganissa "uskottu, toivottu, rakastettu".

Tulevaisuutta tehdään nyt

Seurakuntavaaleissa valitaan seurakuntien luottamushenkilöt, jotka vaikuttavat monin eri tavoin seurakuntansa työhön ja sen kautta tulevaisuuteen. Kirkon ylintä päätösvaltaa käyttävät kirkolliskokousedustajat valitaan luottamushenkilöiden joukosta.

Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu 3,7 miljoonaa ihmistä. Tähän joukkoon mahtuu hyvin eri tavoin kirkosta ajattelevia ja maailmaa näkeviä ihmisiä. Kunnioittamalla ja kuuntelemassa toisiamme mahdumme saman katon alle.

Suomen suurimman yhteisön tulevaisuudesta päättävät sen jäsenet. Näissä vaaleissa ovet ovat auki kaikille.

#uskottu

Yhdessä yksinäisyyttä vastaan

Ihmisten auttaminen ja rakastaminen olivat Jeesuksen toiminnassa ja opetuksessa keskeisessä roolissa. Siksi diakonia, auttamistyö, on kirkon ytimessä. Tutkimusten mukaan kirkolta myös odotetaan eniten sitä, että se huolehtii yhteiskunnan vähävaraisista ja heikossa asemassa olevista. Yksinäisyys haastaa ihmisten hyvinvointia: suomalaisista lähes joka kymmenes kokee olevansa yksinäinen.

Kirkon tehtävänä yhteiskunnassa on olla hyväksyvä katse ja kuuleva korva. Mitä kirkon ja seurakuntasi pitäisi tehdä, ettei kenenkään tarvitsisi tuntea yksinäisyyttä? Seurakuntien tulevaisuudessa pidetään kirkon strategian mukaisesti ovet auki kaikille ihmisille ja mahdollisuuksille

#toivottu

Myötätunnon ääni ajassamme

Ihmiset liittyvät toisiinsa aiempaa enemmän verkostomaisesti, saman asian yhdistämänä. Sosiaalisen median maailmat ovat luoneet ihmisille paikan kokoontua samoin ajattelevien kuplaan. Samalla keskustelukulttuuri on muuttunut aggressiivisemmaksi ja ulossulkevaksi. Elämme ajassa, jossa lähestulkoon pakotamme itsemme ja toisemme erilaisiin lokeroihin.

Ihmiset kaipaavat paikkaa, jossa voivat tulla nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi omana itsenään. Jumalan silmissä jokainen on täydellinen, riittävä omana itsenään. Jumalan edessä jokainen meistä on uskottu, toivottu, rakastettu.

Seurakuntavaaleissa voit olla vaikuttamassa siihen, miten seurakuntasi ovet ovat avoinna. Missä työntekijät ja ihmiset kohtaavat? Miten puhumme toisillemme ja toisistamme? Kunhan kunnioitamme ja kuuntelemme toisiamme, mahdumme saman katon alle. On tärkeä tehdä työtä myötätunnon ja lähimmäisenrakkauden edistämisen eteen.

#rakastettu

Tervetuloa asettumaan ehdolle ja äänestämään seurakuntavaaleissa sellaisena kuin olet!

Uskottu toivottu rakastettu
// ]]>