Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin?

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä.

Kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellainen pari jossa toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai kristilliseen uskontokuntaan Suomessa tai ulkomailla.
Vihkipari, jonka kumpikaan osapuoli tai toinen vihittävistä ei ole evankelis-luterilaisen kirkon jäsen tai jos toinen ei kuulu mihinkään kirkkokuntaan, ei kirkollinen vihkiminen ole myöskään mahdollista.

Digi- ja väestövirastossa solmittu avioliittoa voidaan siunata kirkossa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa kirkollista vihkimistä.

Jos Suomen kansalainen suunnittelee ulkomailla vihkimistä tai jos toinen kihlakumppaneista on ulkomaankansalainen ja suunnittelette kirkollista vihkimistä Suomessa pyydämme että olette yhteydessä Espoon aluekeskusrekisteriin.

Ota yhteyttä

Virkatodistukset, sukuselvitykset, kirkollisten toimitusten rekisteröinti ja avioliiton esteiden tutkinta
Espoon seurakuntayhtymä
09 8050 2600 (ma-ti klo 9–15, ke-to klo 9-12)
Kirkkokatu 1, PL 200
02771 Espoo

Emme vastaanota virkatodistus- ja sukuselvitystilauksia sähköpostitse.