Olarin kirkon julkisivu.
Kirkkorakennuksen "arkipuoli" on voimakas tiilimuuri, joka sulkee liikenteen melun pois ja rauhoittaa kirkkosalin.
Kuva: Jukka Granström.

Olarin kirkkosali alttarilta kuvattuna.
Suurten pohjoiseen avautuvien ikkunoiden kautta kirkkosali on yhteydessä kirkon kauniiseen pihapiiriin.
Eteläseinän kapeista ikkunoista sisälle tuleva auringon valo valaisee kirkkosalin eri kulmista päivän eri aikoihin.
Käytävä alkaa kirkon takaosasta ja suuntautuu kohti saamatuolia. Keskikäytävän kohdalta se. kääntyy alttarille.
Kirkossa on 500 istumapaikkaa, kuorokorokkeella 50 ja seurakuntasalissa 110 paikkaa, yhteensä 660 paikkaa.
Lisätuolien avulla saadaan istumapaikat n. 800:lle. Kuva: Jukka Granström.

Olarin kirkon sisäpiha kesällä.
Pihapiiriä kiertävät Olarin ja Espoon ruotsalaisen seurakunnan kerhorakennukset.
Näin kirkonmäelle muodostuu rauhallinen sisäpiha. Kuva: Jukka Granström.

Olarin kirkon alttarikaide ja alttari.
Alttariseinustalla on suurikokoinen, risti. Se on kallellaan seurakuntaan päin.
"Se siunaa kirkkoon tulijaa”, sanoo arkkitehti Simo Paavilainen.
Alttarikaide on "aaltoileva”. Sama kaareva, aaltoileva viiva on akustisessa säleikössä eteläseinällä sekä uruissa.
Kuva: Jukka Granström.

Olarin kirkon kattovalaisimia.
Kirkkosalin lamput ovat herättäneet runsaasti huomiota. Tietyssä valaistuksessa ne tuovat mieleen tähtitaivaan.
Arkkitehdit Käpy ja Simo Paavilainen ovat suunnitelleet kirkon sisustuksen. Kuva: Jukka Granström.

Olarin kirkon kellot ja kellotorni.
Kellotornissa on 6 kelloa. Kellot on valettu Hollannissa. Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot / Åke Jauhiainen.

**

Lisää kuvia Olarin kirkon muista tiloista löytyy Olarin seurakunnan tilaesittely-sivuilta.

Peruskorjaus 2010–2011

Olarin seurakunnan toimistot muuttavat Kuunkehrä 6:een.
Lähes 30 vuoden käytön jälkeen kirkossa aloitettiin peruskorjaus huhtikuussa 2010 ja se saatiin loppuun marraskuussa 2011,
ja kirkon uudelleenkäyttöönottojuhlaa päästiin viettämään loppiaisena 2012. Peruskorjauksen ajan kirkkoherranvirasto ja toimistot
siirtyivät väistötiloihin osoitteeseen Kuunkehrä 6, entiseen "Esson taloon".
Matinkappeli toimi seurakunnan "pääkirkkona". Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot / Åke Jauhiainen.
Olarin kirkon uudelleen käyttööoton juhlamessu 6.1.2012.
Kirkon uudelleen käyttöönoton juhlamessu 6.1.2012. Kuvat: Olarin seurakunnan arkistot / Suvi Sievilä.

Peruskorjauksessa suurimmat muutokset huonejärjestelyjen osalta tehtiin kirkon alakerran toimistotiloihin ja kerhorakennuksen yläkertaan. Korjauksen yhteydessä nykyaikaistettiin myös paljon teknisiä ratkaisuja, esimerkiksi kirkkosaliin saatiin uudet av-laitteistot ja sähköiset virsitaulut.