Soiva Olarin seurakunta

Olarin seurakuntaa on luonnehdittu musiikkiseurakunnaksi. Olarin kirkko antaakin hienot puitteet "Soivalle seurakunnalle". Kuoro- ja konserttitoimintaa on vuosikymmenien myötä vaalittu merkittävänä osana seurakunnallista työtä.

Kamarikuoro Wähäpaimen toimi vuoteen 2020 asti vahvana vastuunkantajana niin seurakuntalaulun kuin kuorolaulunkin saralla. Ikäihmiset laulavat Olarin seniorilaulajissa ja perheen pienimmät lapsikuoroissa ja muskareissa. Vuodesta 2020 aloitti toimintansa Olarin seurakunnan kamarikuoro. Seurakunnan yhteydessä on myös jo vuodesta 1967 lähtien toiminut kansainvälistä mainettakin saavuttanut nuorisokuoro Candomino.

Kirkon musiikkitiloja ja akustiikkaa on kehuttu, eikä syyttä, sillä kirkkoa on suunniteltu pitkälle kirkkomusiikkia ajatellen. Saarnastuolin ja kuoron edessä olevat irtotuolit voidaan tarpeen vaatiessa siirtää pois tai kääntää kulloinkin tarpeiden mukaan osiin soitinryhmien tai suurten kuorojen tarvitsemalla tavalla.

"Valoisa kirkkosali, jalosointinen kaiku, musiikin merkityksen ymmärtäminen luovuttamattomana osana seurakuntatyötä. Tässä tärkeimpiä mielihyvän  lähteitä kanttorin arkiseen työhön...
... Kirkon suunnitteluvaiheessa otettiin huomioon tilan sointi, ja kuorokoroke sijoitettiin niin, että kuorolaiset laulavat kasvot seurakuntaan päin. Espoolainen urkurakentamo Veikko Virtanen rakensi kirkkosaliin 43-äänikertaiset urut. Soitin sopii mainiosti monien aikakausien
musiikin esittämiseen ja seurakuntalaulua tukevaan säestykseen.

...Musiikki on tärkeä osa lasten- ja nuorten kasvatustyötä, monipuolisen jumalanpalveluselämän antoisa lähde, virkistävä syy kokoontua yhteen, lohdun ja kaipauksen kieli sanattomien päivien varalle. Edellytykset kirkkomusiikkityölle Olarin seurakunnassa ovat suurenmoiset...".

Ylläoleva lainaus on Olarin seurakunnan vuonna 2013 julkaistun Niin ihanaa on ylistää -levyn kanttorien saatetekstistä.

Niin ihanaa on ylistää -levyn nimikappaleen, virren 342 voit kuunnella tästä linkistä: https://youtu.be/faULBqRbdsY

Esittäjinä: Olarin seurakunnan kuorot ja seurakunta, johtajana Sari Rautio, Päivi Hakomäki, urkuimprovisaatio.

Olarin kirkon messu 14.10.2012, kuvassa muusikoita, kuoro ja seurakuntaa.
Niin ihanaa on ylistää -levyn virret 342 ja 572 äänitettiin messussa sunnuntaina 14.10.2012.
Kuva: Olarin seurakunnan arkistot / Åke Jauhiainen.

Urut

Olarin kirkon urut.
Olarin kirkon urut on valmistanut urkurakentamo Veikko Virtanen Oy (1984). Uruissa on 43 äänikertaa, jotka jakautuvat kolmelle sormiolle ja jalkiolle. Soittokoneisto on mekaaninen, hallintakoneisto sähköinen ja rekisteröintejä varten on muistijärjestelmä. Urut edustavat rakennusajankohdan uusklassismiin pohjautuvaa kompromissityyliä. Urut peruskorjattiin 2011. Kuva: Olarin seurakunnan arkistot / Åke Jauhiainen.