Usein kysyttyä riparista

Alla löydät koottuna useimmin kysyttyjä kysymyksiä rippikoulusta. Mikäli vastausta esittämääsi kysymykseen ei löydy sivulta, ota yhteyttä rippikouluvastaaviin

ilmoittautuminen

Miten ilmoittaudun rippikouluun?
Rippikouluun ilmoittaudutaan sähköisesti seurakunnittain linkistä www.espoonseurakunnat.fi/riparit/ilmoittaudu.

​​​​Miten ilmoittautuminen toimii?
Rippikoulun ilmoittautumisjärjestelmän ohjeet löydät tästä linkistä.

Miten pääsee kaverin kanssa samaan ripariryhmään?
Kaverin kanssa samaan ryhmään ilmoittautuminen tapahtuu kaverikoodilla. Ensimmäinen ilmoittautuja valitsee kaveriporukkanne ryhmätoiveiden järjestyksen ilmoittautuessaan. Ilmoittautumisen vahvistusviesti sisältää kaverikoodin, jonka seuraava ilmoittautuja täyttää omaan lomakkeeseensa kohtaan ”ilmoittaudu kaverikoodilla”. Muista lisäämisen jälkeen klikata ”jatka lomakkeelle” -nappulaa! Ilmoittautumislomake kertoo, kuinka monen kaverin kanssa voit valita saman leirin. Ohjeita kaverikoodin käyttämiseen löydät tästä linkistä.

Jos en kuulu kirkkoon, voinko silti käydä rippikoulun?
Rippikouluun voit osallistua, vaikka et olisi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Rippikoulun kuluessa voit miettiä, haluatko liittyä kirkkoon ja tulla konfirmoiduksi. Jäseneksi voit liittyä ja tulla kastetuksi myös rippikoulun aikana.

Voinko osallistua rippikouluun, jos minulla on oppimisvaikeuksia tai käyn koulua erityisryhmässä?
Kyllä voit, tervetuloa!

Haluamme, että jokaisella nuorella on mahdollisuus tulla rippikouluun. Sairauden akuutti vaihe tai juuri päällä oleva kriisi ei ehkä ole paras mahdollinen lähtökohta leirimuotoiselle rippikoululle. Joskus päivärippikoulu tai pienryhmäripari on perusleiririparia parempi vaihtoehto. Käy kurkkaamassa lisätietoja tästä linkistä

Millaista leirillä on eli mitä minun pitää ottaa huomioon riparille ilmoittautuessani?

· Leirillä ei ole yhden hengen huoneita, vaan nukutaan useamman hengen huoneissa (2–6 henkeä/huone – tämä vaihtelee leiripaikkojen mukaan).

· Leirillä tehdään ryhmätöitä erilaisissa ryhmissä.

· Leirillä voi tarvita älypuhelinta joissain työskentelyissä. Välillä ollaan ilman puhelinta. Puhelimen käyttö ei saa häiritä yhteistä ohjelmaa eikä yöunta.

· Jos sinulla on haasteita perustaidoissa (oppimisen haaste, kellon tunteminen, omatoimisuus tai jotain muuta), keskustele asiasta rippikouluvastaavan kanssa.

· Sairaus voi olla este leirillä olemiseen. On tärkeää, että leirin ohjaajat tietävät, jos sinulla on jokin sairaus, joka vaatii hoitoa leirin aikana. Leirin ohjaajat eivät saa antaa lääkkeitä, vaan sinun pitää pystyä itse vastaamaan sairautesi hoidosta. Kannattaa myös kysyä sinua hoitavalta lääkäriltä, onko sairautesi este leirille osallistumiselle.

Mieti yhdessä huoltajiesi kanssa, millainen ripari sopisi sinulle parhaiten. Jos jokin yllä olevista asioista mietityttää, ota yhteyttä oman seurakuntasi rippikouluvastaavaan.

Vaikuttaako ilmoittautumisjärjestys siihen, mihin rippikouluryhmään pääsen?
Ilmoittautumisjärjestys ei vaikuta rippikouluryhmään pääsyyn.

Milloin saan tietää, mihin rippikouluryhmään pääsen?
Kun olet ilmoittautunut rippikouluun, voit odottaa seurakunnilta tietoa joulukuun puoliväliin mennessä.

Milloin rippikoulu käydään?
Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna kun täytät 15 vuotta. Rippikouluun voit osallistua vaikka et kuuluisi kirkkoon. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää seurakunnan jäseneksi liittymistä ja kastetta.

Mitä rippikoulu sisältää?
Rippikouluun voit tutustua lähemmin tästä linkistä.

Kuinka kauan rippikoulu kestää?
Rippikoulu kestää yhteensä noin puoli vuotta ja se sisältää erilaisia kokoontumisia oman ripariryhmän kanssa. Tärkeä osa rippikoulua on viikon mittainen leiri leirikeskuksessa. Kaupunkirippikouluissa ei ole leiriä, vaan kokoontumisia seurakunnan tiloissa päivittäin noin viikon ajan.

Ketkä konfirmoidaan?
Rippikoulu mahdollistaa osallistumisen konfirmaatioon, johon voit osallistua, jos sinut on kastettu ja kuulut kikkkoon.

Mitä rippikouluvaihtoehtoja on tarjolla?
Rippikouluvaihtoehtoihin pääset tutustumaan oman seurakuntasi osiossa. Muista myös erityisrippikoulut ja rippikoulut muualla!

Mitä rippikoulu maksaa?
Rippikoulumaksuista löytyy tietoa täältä. Rippikoulumaksuihin voi anoa myös maksuvapautusta.

En pääsekään lähtemään sille riparille mille ilmoittauduin. Mitä teen?
Ota yhteyttä rippikoulusi ohjaajiin. Yhteystiedot löydät saamastasi kirjeestä/meilistä.

En saanut yhteydenottoa seurakunnasta / Haluan vaihtaa rippikoulua
Ota yhteyttä seurakuntasi rippikouluvastaavaan.

Rippikoulujen turvallisuus

Turvallisuus on yhteinen asia. Rippikoulun fyysinen, henkinen, sosiaalinen ja hengellinen turvallisuus on yksi rippikoulun onnistumisen perusedellytys. Sääntöjen ja ohjeiden tarkoitus on luoda turvalliset puitteet ja mahdollistaa nuorelle ikimuistoinen ja hyvä rippikoulukokemus. Alla olevasta turvallisuustiedotteesta voit lukea tarkemmin turvallisuuteen, vakuutuksiin ja niihin liittyvistä asioista.

Henkilötietolomake:
Lataa ja tulosta rippikoulujen henkilötietolomake tästä

Rippikoulujen turvallisuustiedoteLinkki avautuu uudessa välilehdessä - lue ennen henkilötietolomakkeen allekirjoittamista

// ]]>