Suvisunnuntain iltamusiikki - Eine kleine Bachmusik

su 8.8. kello 19.00
kaksi miestä ja kaksi naista mustissaan, kuvattuina mustalla taustalla, joten vain kasvot näkyvät mustan joukosta. Moni nauraa tai hymyilee
Espoon tuomiokirkko

Nelihenkinen barokkiyhtye Baccano esittää sovitettuja ja sovittamattomia J.S. Bachin teoksia. Koskettavaa mietiskelyä, hilpeää tanssillisuutta ja kaikkea siltä väliltä.

____________________

EINE KLEINE BACHMUSIK

Barokkiyhtye Baccano
Hanna Haapamäki, nokkahuilu
Anni Elonen, viulu
Jussi Seppänen, sello
Eero Palviainen, luuttu

J.S. Bach

____________________

Aikakauden soittimia käyttävä Baccano-barokkiyhtye on maamme eturivin barokkimuusikoista koostuva yhtye, joka on vuodesta 2003 esiintynyt laajalti ympäri Suomea. Sen jäsenet ovat yhdessä ja erikseen esiintyneet merkittävimmillä kotimaisilla musiikkijuhlilla, konsertoivat eri yhtyeiden jäseninä ympäri Eurooppaa ja soittavat mm. maamme vanhan musiikin orkestereiden soolosoittajina.

 

Konserttiohjelmasta:

Leipzigissa vuodesta 1723 kuolemaansa saakka vaikuttanut Johann Sebastian Bach (1685-1750) toimi Tuomas-kanttoriuden lisäksi kaupungin neljän kirkon musiikillisena johtajana. Matteus-passion ensiesitysvuonna 1729 Bach nimitettiin myös kaupungin Collegium Musicumin johtoon. Se oli Telemannin vuosisadan alussa perustama musiikillinen seura, jossa musisoivat yhdessä ammattilaisten kera niin opiskelijat kuin harrastelijatkin, niin paikalliset kuin satunnaiset vierailijatkin. Tämän ryhmän kanssa Bach konsertoi joka viikko perjantai-iltaisin Zimmermannin kahvilassa. Mm. Dresdenissä asuneen, aikansa suurimman luutistin Sylvius Leopold Weissin tiedetään vierailleen Zimmermannin kahvilassa musisoimassa. Kahvihuoneen konserteissa esitettiin suuri määrä Bachin kamarimusiikkia, cembalokonserttoja, monesti Bachin Friedemann- ja Emanuel-poikien kera, sekä kantaatteja, joita Bach sävelsi myös joka sunnuntaille ja kirkolliselle pyhälle kirkossa esitettäväksi kaikkiaan viisi vuosikertaa.


Bach merkitsi, poikkeuksena moniin aikalaisiinsa, sävellyksiinsä hyvin tarkasti halutun instrumentaation. Toisaalta Bach oli myös suuri sovitusten rakastaja. Sovittaminen, sävellyksen uudelleen työstäminen ja teosten transponointi eri sävellajiin oli tavanomainen käytäntö barokin aikana, eikä Bachkaan kokenut tätä vieraaksi, suhteessa niin omaan kuin aikalaissäveltäjiensäkin musiikkiin. Suuri osa Bachin kamarimusiikista löytyy useina säveltäjän omina eri versioina ja instrumentaatioina. Erityisesti hänen yli kaksisataa säilynyttä kantaattiaan ovat tässä suhteessa melkoinen löytötavaratalo. Säveltäjämestari selvästi etsi erilaisia tapoja ilmaista samaa ideaa, erilaisin painotuksin ja äänenvärein. Tällä kierrätyksellä Bach varmasti halusi myös varmistaa, että hänen parasta musiikkiaan kuultaisiin useammin kuin vain kerran.


Nyt poikkeuksellisesti sunnuntai-iltana kokoontuu neljä innokasta paikallista muusikkoa sovituksineen; harrastelijaa vai ammattilaista, se pitää tulla paikan päälle itse toteamaan. Luuttumestari Weissille on onneksi löytynyt paikallinen tuuraaja, mutta johtaja Bach ei valitettavasti tällä kertaa pääse cembaloineen paikalle. Jokin fuuga on kuulemma jäänyt pahasti kesken…  (Teksti: Jussi Seppänen)

____________________

Vapaa pääsy (vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu Espoon tuomiokirkon musiikkitoiminnan tukemiseksi)

Noudatamme viranomaisten antamia pandemia-ajan yleisön turvallisuusrajoituksia. Kirkkoon mahtuu enintään 180 kuulijaa (lukua tarkennetaan, kun saamme uutta tietoa ohjeistuksesta).


Järjestäjä

Esbo svenska församling, Tuomiokirkko, Tuomiokirkkoseurakunta