Urkuyö ja Aaria - Avajaiskonsertti – Mozart: Requiem

to 1.6. klo 21.00
Maalaus miehestä, jolla on kihara tukka ja punainen takki, hän katsoo vasemmalle.

Espoon tuomiokirkko

Urkuyö ja Aaria festivaali – Musiikin ja kesäyön taikaa!

OHJELMA:

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Requiem D-molli KV.626 (1791)

• Tuuli Takala, sopraano
  • Teppo Lampela, altto
  • Tuomas Katajala, tenori
  • Mika Kares, basso

• Topi Lehtipuu, kapellimestari
  • Tapiola Sinfonietta
  • Tapiolan Kamarikuoro, kuoronjohtaja Hannu Norjanen

Liput 45 / 35 / 15 €, osta liput: lippu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wolfgang Amadeus Mozartin Requiem on kiistatta yksi länsimaisen taidemusiikin parhaista teoksista ja sielunmessuista esitetyin. Vavahduttavan mahtipontinen, mutta syvän lohdullinen Requiem eli sielunmessu puhuttelee elämän rajallisuuden äärellä. Mozart sävelsi teosta kuolinvuoteellaan ja se jäikin kohtalokkaasti kesken joulukuussa 1791. Sävellyksen viimeisteli Mozartin avustaja Franz Xaver Süssmayr (1766–1803).

Requiem-rukoussarja on satojen vuosien ajan auttanut kristikuntaa käsittelemään ihmisyyden vaikeinta teemaa, kuolemaa, rukoillen kuolleiden sielujen puolesta. Synkästä aiheesta huolimatta on ytimessä ”requies” sanan mukaisesti rauha. ”Requiem aeternam dona eis, Domine et lux perpetua luceat eis. – Herra, anna heille ikuinen lepo, ja ainainen valkeus loistakoon heille.” Lepoa ja valoa – mitä kauniimpaa voisi toiselle toivoa?

Urkuyö ja Aarian avajaiskonsertissa Tapiola Sinfoniettan ja Tapiolan kamarikuoron solisteina esiintyvät tämän hetken merkittävimpiin suomalaisiin ooppera- ja barokkilaulajiin lukeutuvat sopraano Tuuli Takala, kontratenori Teppo Lampela, tenori Tuomas Katajala ja basso Mika Kares. Kapellimestarina toimii Topi Lehtipuu ja kuoronjohtajana Hannu Norjanen.

Urkuyö ja aaria -festivaalin verkkosivuille Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tuomiokirkko, Tuomiokirkkoseurakunta