Urkuyö ja Aaria - Aleksanteri Wallius

to 6.7. klo 21.00
Nuori silmälasipäinen mies puvuntakissa ja valkoisessa paidassa katsoo kameraan.

Espoon tuomiokirkko

Urkuyö ja Aaria festivaali – Musiikin ja kesäyön taikaa!

• Aleksanteri Wallius, urut

Liput 35 / 30 / 15 €, osta liput: lippu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Nuori urkurilupaus Aleksanteri Wallius (s. 1999) voitti vastikään ensimmäisen palkinnon arvokkaassa ja korkeatasoisessa Bachpreis Wiesbaden -urkukilpailussa Saksassa. Loistokkaassa nousukiidossa urallaan oleva urkutaiteilija valittiin myös 10 kilpailijan joukkoon kesäkuussa käytävään Longwood Gardens -urkukilpailuun Yhdysvalloissa. Wallius konsertoi säännöllisesti resitalistina ja osana kuoroja ja erilaisia kokoonpanoja, mm. merkittävillä urkufestivaaleilla Suomessa ja muualla Euroopassa.

Walliuksen erityisenä kiinnostuksen kohteena on 1800–1900-lukujen ranskalainen sinfoninen urkumusiikki. Urkuyö ja Aaria -festivaalilla hän ottaakin käsittelyyn mm. Louis Viernen teoksia. Ohjelmassa kuullaan myös mm. Sergei Prokofjevin, Veli Kujalan ja Johan Sebastian Bachin musiikkia.

Urkumusiikilla on ollut aivan erityinen paikkansa Urkuyö ja Aaria -festivaalilla jo vuodesta 1986, jolloin urkuri, mus.dir. Matti Vainio perusti festivaalin. Vainio toimi Urkuyö ja Aaria -festivaalin ensimmäisenä taiteellisena johtajana aina vuoteen 2005 saakka. Urkuresitaalin kaiuissa soikoon kunnioituksemme hiljattain edesmenneen Matti Vainion muistolle.

Urkuyö ja aaria -festivaalin verkkosivuille Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tuomiokirkko, Tuomiokirkkoseurakunta