Messuavustajan tehtäviä

Messuavustajat voivat toimia monenlaisissa tehtävissä klo 10.15 messussa Otaniemen kappelilla. Tässä on kerrottu lyhyesti niiden tehtävien sisällöstä, joihin voit vapaasti ilmoittautua. Voit myös ilmoittautua suoraan kappalainen Ossi Tervoselle, p. 040 525 0251, ossi.tervonen@evl.fi, tai viikolla vahtimestarille. Ilmoittaudu tehtäviin keskiviikkoon mennessä. Jos olet kiinnostunut ehtoollisavustuksesta, saat siitä lisätietoa papeilta.

Tervetulotoivotus ja virsikirjojen jakaminen ovella

Messuun on kiva tulla, kun joku on ovella toivottomassa tervetulleeksi ja ojentamassa virsikirjan. Tämä tehtävä sopii kaikenikäisille ja on helppo toteuttaa. Riittää, kun tulet paikalle viimeistään 15 minuuttia ennen messun alkua ja asetut ovelle tervehtimään tulijoita. (1–2 seurakuntalaista)

1. ja 2. lukukappaleen lukijat

Messussa luetaan useita Raamatunkohtia, jotka määräytyvät kirkkovuoden mukaan. Ensimmäinen lukukappale on Vanhan Testamentin puolelta ja toinen lukukappale Uudesta Testamentista. Messussa käytetään Evankeliumikirjaa, josta lukukappaleet löytyvät. On kuitenkin hyvä, että luet tekstit kotona läpi ja pohdiskelet niiden sisältöä. Saavu kirkkoon viimeistään klo 9.30, jotta ehdit kokeilla mikrofonin käyttöä ennen messua. (1 seurakuntalainen/lukukappale)

Esirukous yhdessä papin kanssa

Rukous on tärkeä osa kristillistä uskoamme. Jokaisessa jumalanpalveluksessa rukoillaan myös yhteisten asioiden ja toinen toistemme puolesta. Esirukouksen aluksi, kirkollisten ilmoitusten yhteydessä sytytetään muistokynttilät viikon aikana haudatuille kirkon jäsenille, ja voit olla sytyttämässä niitä. Itse esirukouksen voi valmistella yhdessä papin kanssa viikolla tai rukoilla messussa yhdessä papin kanssa papin valmisteleman rukouksen. Saavu tässäkin tapauksessa kirkkoon viimeistään klo 9.30, jotta ehdit harjoitella mikrofonin käyttöä ennen messua. (1 seurakuntalainen papin apuna)

Kolehdin kantajat

Kolehti on meidän lahjamme lähimmäisillemme lähellä ja kaukana. Tätä tehtävää et ole koskaan tekemässä yksin. Kolehti kerätään yhteisen esirukouksen päätteeksi ja tuodaan siunattavaksi alttarille. Tule kappelille viimeistään klo 9.45, niin suntiot opastavat sinua tässä tehtävässä. (1-2 seurakuntalaista)

Lähettämissanat

Ehtoollisjumalanpalveluksen perinteinen kirkollinen nimitys on messu (lat. missa). Messu-nimitys tulee läntisen messun päätöskehotuksen sanamuodosta Ite, missa est (Lähtekää, palvelus on päättynyt). Lähettämissanat (sekä kutsu kirkkokahveille) lausutaan juuri ennen messun päättymistä. Lähettämissanat ovat: "Lähtekää rauhassa ja palvelkaa Herraa iloiten."  Näiden sanojen myötä lähetämme itsemme ja toisemme arkeen palvelemaan lähimmäistä sekä Jumalaa. Lähettämissanat sanotaan lopussa heti Herran siunauksen jälkeen. Sovi papin kanssa tästä ennen messun alkua. (1 seurakuntalainen)

Kirkkokahvit

Voit avustaa kirkkokahveilla monin eri tavoin. Voit liittyä kahvipöytään keskustelemaan seurakuntalaisten kanssa tai auttaa mm. astioiden viemisessä pöytään tai pois. Pääasia on, että kirkkokahveilla vallitsee tunnelma, jossa aito välittäminen ja lähimmäisen kohtaaminen toteutuu. Tähän tehtävään sinun ei tarvitse ilmoittautua etukäteen – jokainen meistä voi toteuttaa sitä omalla sydämellään.