Perkkaan kappelin jäähyväismessu pidetään juhannuksena – palopaikan purkutyöt alkavat sen jälkeen

Kiirastorstaina palaneen Perkkaan kappelin viimeinen messu pidetään juhannussunnuntaina 26.6. klo 14. Messu pidetään pihamaalla, raunioiden äärellä. Kappelin paloalueen purku- ja raivaustyöt käynnistyvät jäähyväismessun jälkeen kuluvan kesän aikana.

Vaalea puukappeli taustalla sinistä taivasta vasten, etualalla juhannusruusuja.

Perkkaan kappeli juhannusruusujen ympäröimänä kesällä 2016. Kuva Eija Harju

Kirkkotilan käyttöönottoon ja siitä luopumiseen liittyy kirkossa omia perinteitä. Vihkimysmessussa tila vihitään käyttöön, nimetään pyhäksi tilaksi, sakraalitilaksi. Kirkkotilasta luovuttaessa toimitaan päinvastoin, tilan käyttö jumalanpalvelustilana päätetään yhteisessä messussa. Tässä ns. desakralisaatiossa nautitaan ehtoollista viimeistä kertaa ja alttari riisutaan.

- Nyt joudumme toimimaan hieman toisin, kun fyysistä kappelisalia ei enää ole. Jäähyväismessu on kuitenkin ihmisille merkittävä tilaisuus surra ja jättää hyvästejä tärkeälle paikalle. Tämä on paikka, johon liittyy paljon muistoja, Leppävaaran seurakunnan kirkkoherra Kalervo Salo sanoo.

Kalervo Salon mukaan Perkkaan kappelin tuhopoltto on merkinnyt monelle seurakuntalaiselle järkytystä, surua ja itkua.

- Kappelin tuhoutuminen näyttäytyy hyökkäyksenä pyhää kohtaan. Toiset toivovat, että kappeli rakennetaan uudelleen. Menetys kuitenkin on korvaamaton ja nyt tuhoutunutta kappelia ei voida entisöidä. Tappio on myös kulttuurihistoriallisesti merkittävä, Salo kertoo.

Perkkaan kappeli oli suhteellisen hiljattain peruskorjattu ja siksi hyvässä kunnossa. Kun tila ei ole enää käytössä, on seurakunnan toimintoja jouduttu siirtämään toisiin tiloihin, jotka sijaitsevat Perkkaan kappelia hankalampien kulkuyhteyksien päässä.

Taustaa

Espoon toiseksi vanhin kirkkorakennus Perkkaan kappeli tuhoutui tulipalossa kiirastorstaina 14. huhtikuuta. Palon keskeltä saatiin pelastettua kastemalja, ehtoollisvälineitä ja kirkkotekstiilejä. Kappelin eteinen säilyi palosta pystyssä ja siellä sijainnut Anna Sahlsténin Hyvä paimen -taulu sai vain pieniä vaurioita. Myös kappelin vanha kirkonkello saatiin pelastettua.

Poliisi tutkii paloa tuhotyönä. Havaintoja kappelin läheisyydestä tai muita aiheeseen liittyviä tietoja voi edelleen ilmoittaa poliisille sähköpostilla vihjeet.espoo@poliisi.fi tai puhelimitse 0295 413 031 (vastaaja).

Perkkaan kappeli valmistui vuonna 1929 ja se rakennettiin aikanaan talkoovoimin. Kappelia ovat olleet rakentamassa ja tukemassa monet suomen- ja ruotsinkieliset leppävaaralaiset suvut. Kappelin hirret olivat peräisin entisestä hotellista Helsingissä.

Jäähyväismessu su 26.6. klo 14 Perkkaan kappelin pihamaalla

os. Upseerinkatu 5, Espoo

Kaksikielisen messun toimittaa kirkkoherra Kalervo Salo. Sään salliessa messun jälkeen kirkkokahvit.

Messu on Leppävaaran seurakunnan ja Esbo svenska församlingin yhteinen.

Wed Jun 08 16:22:11 EEST 2022