Energiansäästö on pieniä tekoja arjessa

Oletko energiapihtari vai -tuhlari? Espoon seurakuntien Millainen energiansäästäjä olet -testillä voit selvittää energiatietosi. Samalla saat vinkkejä energiansäästöön.

Harri Heiskanen kuvattiin betonisessa lämmönjakohuoneessa. Huoneessa on paljon erilaisia putkia.

Harri Heiskanen pystyy hoitamaan ison osan kiinteistöjen energiateknisistä säädöistä tietokoneensa ääressä. Myös kuvan lämmönjakohuone on hänelle tuttu ympäristö.

Espoon seurakunnat ovat mukana 10. lokakuuta alkavassa valtakunnallisessa Energiansäästöviikossa. Tosin tänä vuonna teemaviikko venähtää poikkeuksellisesti koko lämmityskauden mittaiseksi kampanjaksi. Syynä tähän ovat Venäjän sotatoimet Ukrainassa, ja sitä seuranneet energian hinnannousu ja saatavuusongelmat.

Espoon seurakunnissa energiansäästö merkitsee konkreettisia tekoja. Ne koskevat koko henkilöstöä ja seurakuntien tiloissa vierailevia ihmisiä. Espoon seurakuntien johtoryhmä on päättänyt luopua kiinteistöissään lisälämmittimien käytöstä. Lisäksi toimipaikkojen sisälämpötilat säädetään 18–21-asteeseen. Näillä päätöksillä seurakunnat säästävät euroja ja energiaa.

- Sään mukaisella vaatetuksella pärjäämme kaikissa toimitiloissamme hyvin jatkossakin, Espoon seurakuntien ympäristöryhmän puheenjohtaja, kehityspäällikkö Kerttuli Boucht toteaa.

- Lämpötilan laskeminen yhdellä asteella tuo seurakunnille noin viiden prosentin säästön lämmityskustannuksissa, talotekniikan asiantuntija Harri Heiskanen Espoon seurakuntien kiinteistöpalveluista kertoo.

Henkilökunnan niin ikään toivotaan sammuttavan työtiloista turhat valot ja tarpeettomasti päällä olevat sähkölaitteet.

Olarin kirkon kirkkosalia valaisevat ledit

Espoon seurakuntien kiinteistöissä on vaihdettu valaistuksia energiatehokkaammiksi. Uusitun valaistuksen on peruskorjauksen yhteydessä saanut esimerkiksi Tapiolan kirkko. Lisäksi äskettäin on uusittu Olarin kirkon kirkkosalin kattovalaistus. Muitakin kohteita on suunnitteilla, mutta niistä ei vielä ole päätöksiä.

- Olarin kirkkosalin valaistukseen kului aiemmin tunnissa liki 17 kWh, nyt siihen menee 6,75 kWh, Harri Heiskanen kertoo.

Suunnitelmissa on niin ikään vaihtaa Hvittorpin ja Velskolan kurssikeskusten öljylämmitykset maalämmöksi.
- Hvittorpin lämmityksen uusimissuunnitelma on valmis, mutta tekijää urakalle emme ole vielä saaneet, Harri Heiskanen toteaa.

Energiansäästöviikko on osa Espoon seurakuntien ympäristöohjelmaa.
- Viikon aikana julkaisemme somekanavissamme Millainen energiansäästäjä olet -testin. Olemme linkittäneet sen valtakunnalliseen Astetta alemmas -kampanjaan, Harri Heiskanen vinkkaa.

Astetta alemmas -kampanjan tavoitteena on saada vähintään 75 % suomalaisista säästämään energiaa ja saavuttaa pitkällä aikavälillä pysyvästi alhaisempi energiankulutus.

Astetta alemmas on Motivan, Energiaviraston, työ- ja elinkeinoministeriön, valtioneuvoston kanslian, ympäristöministeriön ja Sitran yhteistyökampanja.

Teksti ja kuva: Eija Harju

2022-10-05 10:57:00.0