Vapaaehtoiset ovat arvokas voimavara seurakuntien työssä

YK:n kansainvälistä vapaaehtoispäivää vietetään vuosittain 5. joulukuuta. Vapaaehtoistyöllä on iso merkitys yhteiskunnan taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Ilman vapaaehtoisten panosta ei monia nykyisen kaltaisia toimintamuotoja ja avustustoimia olisi olemassa.

Esbo svenska församlingin Hosianna-messun glögitilaisuus adventtina Espoon tuomiokirkolla, kuva: Agneta Gestrin.
Vapaaehtoinen Kristina Sten (oikealla) tarjoilemassa Esbo svenska församlingin Hoosianna-messun glögitilaisuudessa adventtina Espoon tuomiokirkolla. Kuva: Agneta Gestrin.

Myös Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja Espoon seurakunnissa vapaaehtoisten tekemä työ mahdollistaa monia toimintoja. Espoon seurakunnissa toimii tuhansia vapaaehtoisia erilaisissa tehtävissä.

Kristina Sten toimii vapaaehtoisena Esbo svenska församlingissa, Espoon ruotsinkielisessä seurakunnassa. Sten on kirkkoväärti: hän toivottaa tervetulleeksi kirkkoon ja jakaa ohjelmalehtiä yleisölle, toimii tekstin lukijana, keittää kahvia ja tarjoilee glögiä joulun aikaan. Hän toimii myös seurakunnan Symamsellerna- käsityötyöryhmässä, joka toiminnallaan tukee seurakunnan lähetystyötä ja kansainvälistä diakoniaa.

- On sydämen ja tahdon asia ottaa muutama askel kanssaihmisen hyväksi ja puolustaa toista, Kristina Sten sanoo.

Kristina Sten uskoo, että hänen sitoutumisensa vapaaehtoistyöhön on lapsuuden vaikutusta. Hän kasvoi maanviljelijäperheessä, jossa oli viisi sisarusta ja sänkyyn sidottu isoäiti, jota perhe hoiti kotonaan. Se antoi hänelle monia oivalluksia.

- Työskenneltiin yhdessä. Se oli osa toistemme auttamista, Sten sanoo.

Sten tietää, että seurakunnissa on paljon näkymätöntä työtä, jota vapaaehtoiset tekevät. Vapaaehtoistyötä koskee luottamuksellisuus, joten tehdystä työstä ei siksi useinkaan kerrota eteenpäin.

Ulrica ja Kent Söderström ovat seurakunnan vapaaehtoistyössä uusia tulokkaita.

- Vapaaehtoistyö on mielekästä. Se on kuin luottamustehtävä, jossa tuntuu hyvältä pystyä palvelemaan ihmisiä ja Jumalaa, Söderströmit sanovat.

Oletko kiinnostunut vapaaehtoistyöstä seurakunnassa?

Espoon seurakunnissa voi vapaaehtoisena esimerkiksi laulaa kuorossa, käydä kaupassa iäkkäälle, rukoilla sairaan puolesta tai avustaa messuissa. Kuten seurakunnan työ yleensäkin, vapaaehtoistyö kattaa ihmisen koko elinkaaren. Vastasyntyneille neulotaan töppösiä ja jotkut vapaaehtoiset toimivat arkunkantajina viimeisellä matkalla.

Vapaaehtoistoimintaan mukaan tuleva ei ole yksin, vaan osa vapaaehtoisten ryhmää. Jokaiseen tehtävään saa perehdytyksen ja tukea.

Lisätiedot:

Seurakuntien yhteyshenkilöt vapaaehtoistyössä: