Espoon kirkkojen konserttitarjonta kutsuu musiikin äärelle läpi kesän

Espoon seurakunnissa pyörii läpi kesän laaja ja laadukas konserttitarjonta. Suvisunnuntain iltamusiikki Espoon tuomiokirkossa, Soiva kesäkahvila Leppävaarassa, Musiikkia puolen päivän aikaan Tapiolassa sekä Kesäillan musiikkia Espoonlahdessa tarjoavat maksuttomia musiikkielämyksiä moneen makuun aina kesän alusta elokuulle asti.

Kuvassa on Espoon tuomiokirkon pääty iltavalossa.

Kuva: Petri Koivusalo.

Suvisunnuntain iltamusiikki kutsuu konsertteihin Espoon tuomiokirkkoon

– Suvisunnuntain iltamusiikkisarja syntyi parisen kymmentä vuotta sitten täydentämään torstai-iltojen Urkuyö ja aaria -festivaalia. Aluksi kirkon kanttorit musisoivat itse, sittemmin mukaan kutsuttiin muitakin muusikoita, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Petri Koivusalo kertoo.

– Vajaa tunti rauhoittumista, ylentymistä, hämmästymistä ja pyhän tuoksua. Siksi konserteissa käy vuosi vuodelta yhä enemmän kuulijoita.

Vuoden 2023 sarjan painopiste on soitinmusiikissa, erityisesti uruissa. Pohjoismaista urkujensoittoa edustaa ruotsalainen Anders Johnsson 18.6. Yhdysvaltalainen James Hicks, on tehnyt pohjoismaista urkumusiikkia tunnetuksi maailmalla esiintyy sarjassa 23.7.

Sarjassa kuullaan soololaulua 4.6., sellon ja pianon vuoropuhelua 16.7., lauluyhtyettä 11.6. ja kitarasooloja 30.7. Juhannusviikonloppuna 25.6. pianisti Aaron Ahola vie Merikannon ja Palmgrenin vuolaasti virtaavan musiikin pariin. Kesäsarjan päätöskonsertissa 13.8. esiintyy nuorista ammattimuusikoista koostuva Trio Arkada. Ilta järjestetään yhteistyössä tuoreen Radalla -kamarimusiikkifestivaalin kanssa. 9.7. on vuorossa keskiaikaisen musiikin huippuyhtye, Amor Céu. 2.7 yhteisömusisointiin perehtynyt Sanna Vuolteenaho, jazz-trumpetisti Eero Savela ja Petri Koivusalo yhdistävät ensi kertaa voimansa. Luvassa on sooloesitysten lisäksi virsi-improvisaatiota, joiden toteutukseen myös yleisö otetaan mukaan.

Suvisunnuntain iltamusiikkiin on vapaa pääsy, käsiohjelma on myös ilmainen. Sarjan tuottavat yhdessä Espoon tuomiokirkkoseurakunta ja Esbo svenska församling.

Suvisunnuntain iltamusiikin ohjelma verkossa

Soiva kesäkahvila -sarjassa Leppävaarassa kuullaan heinäkuisina keskiviikkoina romanttisia duoja

Klassista musiikkia ja kesäistä kahviseuraa on tarjolla Leppävaaran kirkossa heinäkuisina keskiviikkoina klo 12. Mielenkiintoiset ja vaihtelevat ohjelmakokonaisuudet tuovat esille myös harvinaisuuksia. Tarjolla on romantiikan ajan musiikkia Ranskasta, Saksasta, Virosta, Ukrainasta ja Suomesta sekä pianokoraaleita J.S. Bachin ja Jouni Someron sovituksina. Lounaskonsertit kestävät noin 40 minuuttia, ja konsertin jälkeen kahvitellaan joko kirkon pihalla tai sisällä sään mukaan.

– Meillä Leppävaarassa kanttori on aina itse paikalla. Ihmiset janoavat kohtaamista, ja jollekin musiikki on ainoa tapa tulla kirkkoon. Musiikki on Jumalan parhaita lahjoja ihmiselle, toteaa Leppävaaran seurakunnan kanttori Pauliina Hyry.

Soiva kesäkahvila -konserttisarja Leppävaaran kirkossa osoitteessa Veräjäkallionkatu 2. Konsertteihin on vapaa pääsy.

Soiva kesäkahvila -sarja verkossa

Tapiolan kirkossa kuullaan tiistaisin musiikkia puolen päivän aikaan

Viuluprofessori Kaija Saarikettu avaa Musiikkia puolen päivän aikaan -konserttisarjan tiistaina 6.6. klo 12 Tapiolan kirkossa. Puolen tunnin mittaista konserttia kehystää Johann Sebastian Bachin sooloviuluteokset. Niiden välissä kuullaan Jyrki Linjaman säveltämä kirkkosonaatti. Sarjan päätöskonsertissa 15.8. esiintyy Tapiolan kuoro Pasi Hyökin johdolla.

Vuoden 2023 kesäkonserttisarja järjestetään jo 32. kerran. Suosittu kesäkonserttisarja jatkuu läpi kesän. Konsertteihin on vapaa pääsy.

Vapaaehtoinen ohjelmamaksu Yhteisvastuu-keräyksen hyväksi. Tapiolan kirkko löytyy osoitteesta Kirkkopolku 6.

Musiikkia puolen päivän aikaan -kesäsarja

Kesäillan musiikkia kuullaan kesäkuun kolmena keskiviikkona Espoonlahdessa

Espoonlahden kirkossa soi kolmen kesäkonsertin sarja kesäkuun keskiviikkoina. Keskiviikkona 7.6. klo 18 vuorossa on kitaristi Patrik Kleemola. 14.6. sopraano Suvi Lehtonen-Gräsbeck ja pianisti Folke Gräsbeck suomalaisten hengellisten laulujen sekä heprealaisten laulujen parissa ja 21.6. kuullaan saksofonisti Esa Pietilän soolokonsertti.

Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa kymmenen euroa. Kesäillan kahvila on avoinna klo 17–19. Espoonlahden kirkon osoite on Kipparinkatu 8.

Kesäillan musiikkia ja kesäkahvilat verkossa.

Kaikki konsertit Espoon seurakunnissa löytyvät myös verkkosivujen tapahtumakalenterista aikajärjestyksessä. Konserttisarjat - Kirkko Espoossa Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue May 30 10:27:00 EEST 2023