#Luojankiitos – tekoja luomakunnan hyväksi

Espoon seurakunnat viettävät uskonpuhdistuksen eli reformaation juhlaviikkoa 30.10.–5.11.2017 herättämällä keskustelua ilmastonmuutoksesta. #Luojankiitos-kampanjan ajatus on, että tässä ajassa tarvitaan uutta näkemystä juuri luontosuhteeseen.

- Metsä on monelle suomalaiselle se läheisin kirkko, joka hoitaa ja rauhoittaa. Samaan aikaan tiedämme, että luomakunta ei voi hyvin. Siihen asiaan pitää puuttua ja se koskettaa meitä kaikkia, sanoo Leppävaaran seurakunnan kirkkoherra Kalervo Salo.

Teemaviikon ohjelma nivoutuu kolmeen teemaan: Ilmaston lämpeneminen, Vastuullinen ruoka ja Pyhä luonto. Viikon aikana voi piipahtaa Ison Omenan teemapäivissä, opetella kokkaamaan vegaanisesti tai pyhiinvaeltaa syksyisessä Nuuksiossa.

Teemaviikko toteutetaan yhdessä asiantuntijoiden ja yhteistyökumppanien kanssa. Seurakuntien oman toiminnan lisäksi teema näkyy useissa tapahtumissa seurakuntien tilojen ulkopuolella. Ison Omenan kauppakeskuksessa järjestetään kaksi teemapäivää, jossa on tarjolla ilmastovinkkejä niin lapsille kuin aikuisille. Vinkkejä jakavat muun muassa Ilmastoinfo, Helsingin seudun ympäristöpalvelut, Espoon kaupunki, Martat sekä globaalit vaikuttajat Suomen Lähetysseura ja Kirkon Ulkomaanapu.

Kummankin päivän päätteeksi lavan valtaavat keskustelijat. Ilmastoaihetta pohtivat luontovalokuvaaja, toimittaja Kimmo Ohtosen johdolla muun muassa Greenpeacen maajohtaja Sini Harkki, kirjailija Risto Isometsä ja Espoon piispa Tapio Luoma. Vastuullisesta ruoasta puolestaan keskustelevat muun muassa hyönteiskokki Topi Kairenius, rapmuusikko Musta Barbaari ja Marttojen kehittämispäällikkö Kaisa Härmälä. Ruokapuhetta luotsaa herkkusuunakin tunnettu Kirkko ja kaupungin päätoimittaja Jaakko Heinimäki.

Luontoa ja ilmastonmuutosta käsitellään myös taiteen keinoin. Kauppakeskusvierailla on mahdollisuus osallistua kiitollisuuden puun rakentamiseen kuvataiteilija Rauha Harttin kanssa tiistaina 31. lokakuuta. Samana iltana nähdään miten ilmastonmuutosta voi kommentoida tanssien – paneelikeskustelun kommenttipuheenvuoron esittää tanssitaiteilija Jarkko Lehmus. Lauluja luonnosta ja luopumisesta on tarjolla torstaina, kun Viitasen Piia on artistivieraana Laulu & laulun tarina -tapahtumassa Laaksolahden kappelilla.

Viikko päättyy Leppävaaran kirkossa pidettävään Ekoreformaatiomessuun ja luontopyhiinvaellukseen Nuuksiossa. Ekoteologi Panu Pihkala johdattaa vaeltajat luontoon, luomakunnan aarteiden keskelle.

Yhteistyökumppanit:
A Rocha Finland, Changemaker, Helsingin seudun ympäristöpalvelut  HSY, Ilmastoinfo, Kauppakeskus Iso Omena, Kirkko ja kaupunki, Kirkon Ulkomaanapu, Kierrätyskeskus, Länsiväylä, espoolaiset marttayhdistykset, Suomen Lähetysseura ja WeFood.

Tue Oct 24 11:50:00 EEST 2017