Espoon seurakunnissa 169 000 jäsentä

Espoon seurakunnissa oli vuodenvaihteessa yhteensä 168 974 jäsentä, mikä on 563 henkeä vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Espoolaisista 61,6 prosenttia kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon.

Espoossa liityttiin kirkon jäseneksi edellisvuosien tahtiin. Liittyneitä oli viime vuonna 929 henkeä. Lisäksi Espoon seurakunnissa kastettiin viime vuonna 1644 lasta. Kirkosta erosi 2339 henkilöä, mikä on suunnilleen saman verran kuin edellisvuonna.

Espoon kuudesta seurakunnasta Olarin ja Tapiolan seurakuntien jäsenmäärä kasvoi vuonna 2016. Olarin seurakunnan kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja iloitsee kohonneesta jäsenmäärästä ja seurakunnan uusista jäsenistä.

"Alueelle muutetaan nyt vilkkaasti, kun metrolinjan varteen nousee uusia asuntoja. Toivotamme kaikki uudet jäsenet lämpimästi tervetulleiksi ", Salla-Maria Viitapohja sanoo.

Viitapohjan mukaan Olarin seurakunnan jäsenillä on myös entistä paremmat mahdollisuudet päästä vaikuttamaan oman seurakuntansa toimintaan. Uuden toimintalinjauksen mukaan seurakuntalaisilta kysytään, minkälaista toimintaa he toivovat ja miten he itse voisivat olla tuota toimintaa toteuttamassa. Olarissa näin toimittiin jo kun suunniteltiin seurakunnan tilaa Ison Omenan kauppakeskukseen.

Seurakunnat pyytävät kirkon jäsenyydestä luopuneilta palautetta. Salla-Maria Viitapohjan mukaan tärkein syy kirkosta eroamiseen on henkilön kokema ristiriita omien arvojensa ja kirkon arvojen välillä. Myös taloudelliset syyt nousevat usein esiin.

"Otamme saadun palautteen vakavasti. Toivomme, että kirkko olisi se paikka, josta ihmiset voisivat löytää vastauksia hengelliseen ja henkiseen kaipuuseensa. Palautteissa myös usein kiitetään seurakuntaa monipuolisesta toiminnasta ja siitä avusta, mitä henkilö on omassa elämäntilanteessaan aikanaan saanut. Eroamisen syyt ovat usein syvemmällä kuin yksittäisen seurakunnan toiminnassa", Salla-Maria Viitapohja sanoo.

Espoon seurakuntien väkiluvut vuoden 2017 alussa ovat:

Esbo svenska församling                       15 364
Espoon tuomiokirkkoseurakunta         47 469
Espoonlahden seurakunta                     31 169
Leppävaaran seurakunta                       24 677
Olarin seurakunta                                    27 672
Tapiolan seurakunta                                22 623

Luterilaiseen kirkkoon kuuluu noin 71,9 prosenttia suomalaisista. Espoon kirkkoonkuulumisprosentti on laskettu Espoon kaupungin 1.1.2017 väkilukuennusteen mukaan.

Mon Jan 16 13:00:01 EET 2017