Espoossa järjestetään lähes sata rippikoulua vuonna 2018

Rippikoulun käy reilut 2 500 nuorta. Määrä on Espoossa viime vuodet koko ajan hiljalleen kasvanut ja kasvaa myös tulevina vuosina.

Maailmankatsomuksen tiedostaminen muuttuu aina vain tärkeämmäksi, mitä enemmän ympärillä on eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Oman katsomuksen tiedostaminen on ensimmäinen askel siihen, että voi käydä rakentavaa keskustelua toisten kanssa.

– Omalla maailmankatsomuksella on merkitystä, kasvatustyön pastori Vilppu Huomo pohtii.

– Se, mihin uskoo, miten kohtelee toisia ja mitä pitää tärkeänä, läpäisee elämän kaikki puolet. Rippikoulu on paikka pohtia sitä.

Rippikoulussa tärkeintä on se, että nuoret voivat kokea pyhyyttä, yhteyttä, turvallisuutta ja iloa. Riparilla oppii yhdessä elämisestä toisten kanssa sekä Jumalasta. Samalla voi pohtia sitä, mitä itse ajattelee ja mihin uskoo.

Suurin osa Espoon rippikouluista pidetään leireinä eri puolilla Suomea. Osa näistä on esimerkiksi melontarippikouluja, vaellusripareita, lasketteluripareita, urheiluripareita ja musaripareita. Vaihtoehtoina on myös kaupunkiripareita, joissa käydään päivisin, mutta ei olla yötä. Myös kehitysvammaisille sekä muille erityisryhmille on rippikouluja. Erityistä tukea tarvitsevien nuorten rippikouluja järjestetään Espoossa yhteensä viisi.

Espoon seurakuntien vuoden 2018 rippikouluihin ilmoittaudutaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä 9.–31.10.2017 Espoon seurakuntien verkkosivuilla. Rippikouluun kutsutaan erityisesti vuonna 2003 syntyneitä nuoria.

Suomen- ja ruotsinkielisten ryhmien lisäksi Tapiolan seurakunta järjestää kansainvälisen rippikoulun, jossa kielinä ovat suomi ja englanti ja Espoonlahden seurakunta venäjänkielisen rippikoulun.

2017-10-06 12:06:01.0