Kirkon hautausmaahan voi tutustua kännykkäsovelluksella

Espoon seurakunnat julkaisee 16.9.2017 SyysMatin Markkinoilla Hautausmaapolku-sovelluksen, jonka avulla voi tutustua Kirkon hautausmaahan.

Espoon tuomiokirkkoa ympäröivään hautausmaahan voi tutustua nyt kännykkäsovelluksen avulla. Espoon seurakunnat julkaisee 16.9.2017 SyysMatin Markkinoiden Linkki avautuu uudessa välilehdessäyhteydessä Hautausmaapolku-sovelluksen, jonka avulla voi tutustua Espoon tuomiokirkon ympärillä sijaitsevaan Kirkon hautausmaahan.

Hautausmaasovelluksesta löytyy tarinoita sekä edesmenneistä ihmisistä että muistomerkeistä. Sovelluksessa voi tutustua esimerkiksi kulttuurivaikuttajiin, urheilijoihin, poliitikkoihin sekä kirkon johtohahmoihin. Nyt sovelluksesta löytyy 35 tarinaa.

Hautausmaapolun toimitustyöhön osallistunut tiedottaja Eija Harju kuvailee projektia mielenkiintoiseksi sukellukseksi sekä Espoon paikallishistoriaan että Suomen historiaan.
– Tietoja etsiessäni oma suhteeni historiaan on syventynyt. Tarinoiden kautta Kirkon hautausmaa on muuttunut eläväksi historiankirjaksi. Esimerkiksi kuvanveistäjä Heikki Häiväojan kertomus ralliautoilija Henri Toivosen muistomerkin suunnittelusta on todella koskettava, Eija Harju sanoo.

Hautaustoimen päällikkö Leena Tonteri kertoo, että Hautausmaapolkua on tarkoitus jatkossa kehittää niin, että kartasta löytyy tietoja myös hautausmaiden rikkaasta kasvillisuudesta ja että se kattaa kaikki Espoon viisi hautausmaata.

– Mielellämme keräisimme tietokantaan lisää espoolaisen paikallishistorian tarinoita. Espoolaisilla on paljon sellaista tietoa, jota meillä ei ole.  Kiinnostavista tarinoista kannattaa olla yhteydessä Espoon seurakuntien hautaustoimeen tai viestintäpalveluihin, Leena Tonteri kertoo.

Karttasovelluksessa on hautapaikan sijainti, kuva ja lyhyt selostus henkilöstä tai hautamuistomerkistä.

Sovellusta voi käyttää älypuhelimella tai tietokoneen nettiselaimella. Jos haluaa tutustua hautausmaahan paikan päällä, kannattaa ladata puhelimeen mobiilisovellus. Tällöin kartassa näkyy myös oma sijainti tarkemmin.

Lähteenä on käytetty muun muassa Maija-Liisa Kaistilan kirjaa Kierros Espoon kirkon hautausmaalla (Espoon perinneseura 2015), Espoon seurakuntien arkistoja sekä henkilöhaastatteluita.

Espoon hautausmaapolku

Fri Sep 15 12:30:01 EEST 2017