Kari Tikan Luther-ooppera avaa Urkuyö ja aarian

Urkuyö ja Aaria -festivaalin ohjelma kietoutuu kahden tämän vuoden merkittävän teeman ympärille, Reformaatio 500 -merkkivuoden ja Suomi 100 -juhlavuoden. Festivaalin avaa reformaation merkkivuoden kunniaksi yhteistyössä Espoon seurakuntien kanssa toteutettava Kari Tikan Luther-ooppera Tapiolan kirkossa.

Ooppera kertoo uskonpuhdistuksen isästä Martti Lutherista, pienen ihmisen taistelusta hyvän ja pahan välissä sekä samalla reformaation syntytarinan.

- Oopperassa nousee keskiöön Lutherin kamppailu Saatanaa vastaan. Saatana yrittää kaikin keinoin horjuttaa Lutherin uskoa ja johtaa häntä harhaan. Luther löytää Armolaulullaan valoisamman vaihtoehdon, inhimillisemmän tien jolle astua, sanoo ohjaaja Juulia Tapola.

Oopperan kantaesitys oli Jussi Tapolan ohjaamana vuonna 2000 Temppeliaukion kirkossa Helsingissä, minkä jälkeen sitä esitettiin menestyksellä ympäri Suomea sekä Saksassa ja Yhdysvalloissa. Reformaation merkkivuoteen oivallisesti osuva ooppera toteutetaan nyt uutena produktiona Urkuyö ja Aarian tuottamana yhteistyössä Espoon seurakuntien sekä muun muassa Omnian kanssa.

Ooppera toteuttaa myös tämän vuoden Suomi100 -juhlavuoden "Yhdessä"-teemaa yhteistyön lisäksi oopperan esityksissä, joissa yleisö voi osallistua esityksen sisältämien Lutherin virsien laulamiseen.

Oopperan ohjaa Juulia Tapola ja sen rooleissa esiintyvät Lutherina Elja Puukko (baritoni), Lutherin vaimona Katharina von Borana Emriikka Salonen (sopraano), Aki Alamikkotervo (tenori) Saatanana. Muissa rooleissa laulavat Hannu Jurmu (tenori), Alina Koivula (sopraano) ja Jussi Merikanto (basso). Teoksen johtaa Erkki Lasonpalo ja orkesterina soittaa Feste Burg EnsembleLuther-kuoro on muodostettu innokkaista pääkaupunkiseudun kuorolaulajista, joista osa oli mukana jo ensimmäisillä oopperan esityskerroilla. Kuoron valmentavat Tatu Erkkilä ja Erkki Korhonen. Oopperan visualisoinnista vastaavat Juulia Tapola, Anna Kontek ja Suvi Saari. Osa puvustuksesta ja lavastuksesta toteutetaan Omnian oppilastöinä.

Luther-oopperaa ovat tukeneet myös Espoon kaupunki, Espoon hiippakunta, Espoon seudun kulttuurisäätiö, Kirkkohallitus, Kuntien takauskeskus ja Kuntarahoitus.

Ennen oopperaesityksiä pidetään Luther tutuksi -tilaisuus kirkon viereisessä Original Sokos Hotel Tapiola Gardenissa, jossa keskustelemassa ovat mm. säveltäjä Kari Tikka teologian tohtori Jussi Koivisto ja taiteellinen johtaja Erkki Korhonen.

Esitykset Tapiolan kirkossa, Kirkkopolku 6, Espoo

To 1.6. klo 19.30 ensi-ilta

Pe 2.6. klo 19.30 II esitys

To 8.6. klo 19.30 III esitys

Esitysten kesto on n. 2 t 30 min.

Liput

25/10 € (peruslippu/opiskelijat ja lapset)
Ryhmäalennus -20 %, min. 10 hlöä
S-Etukortilla perusliput 21 € (etu 4 €, ei Bonusta) 2.6. ja 8.6. esityksiin
lippu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja ovelta tuntia ennen

Luther tutuksi -johdatus oopperaan

1.6., 2.6. ja 8.6. klo 18.15–19, Original Sokos Hotel Tapiola Garden

Aiheina Lutherin henkilö- ja ajankuva, reformaation vaikutus suomalaisuuden kehittymiseen ja Luther-oopperan synty. Keskustelemassa mm. säveltäjä Kari Tikka, teologian tohtori Jussi Koivisto ja taiteellinen johtaja Erkki Korhonen. Vapaa pääsy.

Grill it! -ravintolan buffet-illallinen 34 € (esittelytilaisuuden yhteydessä)

Varaukset illalliselle viimeistään viikkoa ennen oopperailtaa (25.5./26.5./1.6.) Original Sokos Hotel Tapiola Garden, puh. 09 4375 2830

Huom. Illallinen tarjoillaan klo 17.45 alkaen. Saavuthan paikalle viimeistään klo 18!

Lisätietoja:

www.urkuyofestival.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessäinfo@urkuyofestival.fi

Seuraa somessa:

www.facebook.com/urkuyofestivalLinkki avautuu uudessa välilehdessä
www.twitter.com/urkuyofestivalLinkki avautuu uudessa välilehdessä
www.instagram.com/urkuyofestivalLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Muokattu 6.4. kl 10.41 MAP, lisätty ohjaajan kommentti jutun alkuun, puvustuksen ja lavastuksen kohtaan lisätty, Omnia toteuttaa osan näistä.)

Fri Mar 31 12:40:00 EEST 2017