Suvelan kappelille HURRAA!-kunniamaininta

Espoon Suvelan uusi kappeli on saanut Espoon rakennuslautakunnan vuoden 2017 HURRAA! -kunniamaininnan. Tunnustuspalkinto annettiin Aalto-yliopiston Oppimiskeskukselle.

Rakennuslautakunta toteaa perusteluissaan, että Suvelan kappeli toimii monikulttuurisen alueen asukkaita yhdistävänä kiintopisteenä ja monikäyttötilana asukaspuiston, päiväkodin ja kappelin toiminnoille. Lautakunnan mukaan rakennus on avoin ja alueen kaikki asukkaat tervetulleeksi toivottava maamerkki ympäristössään. Suunnittelun lähtökohtana on ollut ekologisesti kestävän kokonaisuuden muodostaminen niin materiaalien kuin arkkitehtuurin keinoin.

Arkkitehtisuunnittelusta on vastannut alun perin arkkitehti Teemu Hirvilammi ja projektin edetessä arkkitehti Anssi Lassila. Projektiarkkitehtina on toiminut työmaavaiheessa Ida Hedberg ja sisustusarkkitehtuurista on yhteistyössä OOPEAA arkkitehtien kanssa vastannut sisustusarkkitehti Mikko Paakkanen.

Espoon seurakunnissa projektista vastasi rakennuttajainsinööri Anne Kujala. Pitkän uran seurakuntien rakennuttamistehtävissä tehnyt Kujala on ilahtunut siitä, että sakraalirakennus palkittiin. Suvelan kappelissa hän pitää erityisinä sen materiaaleja.

- Suvelan kappelissa yhdistyvät pitkäikäinen ja kestävä kupari ja lämmin puu. Tuloksena on todella hienoa arkkitehtuuria, josta voimme olla ylpeitä ja iloisia, Kujala sanoo.

Suvelan kappelin arkkitehtuuri on saanut kiitosta myös tätä ennen. Se oli yksi neljästä ehdokkaasta Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi. Lokakuussa The American Architecture Prize arvioi Suvelan kappelin pronssitilalle institutionaalisen arkkitehtuurin sarjassa. Elokuussa 2017 rakennus sai Espoon kaupungin Vuoden esteetön teko -palkinnon.

Kappeli otettiin käyttöön elokuussa 2016. Seurakuntien tiloissa toimivat Espoon tuomiokirkkoseurakunta ja Esbo svenska församling. Kappeli palvelee Suvelan lisäksi myös muiden lähialueiden asukkaita.

2017-09-05 17:27:00.0