Espoonlahden kirkko otettiin käyttöön remontin jälkeen

Peruskorjattu Espoonlahden kirkko otettiinn käyttöön Espoo-päivän viikonloppuna 25.–27. elokuuta 2017.

Kirkkoherra Jouni Turtiainen iloitsee peruskorjauksen valmistumisesta.

– Kyllä tätä on odotettu. On hienoa, että saamme taas käyttöön kirkon, joka on keskellä kylää. Tämä tuntuu kotiinpaluulta ja se on myös seurakunnan toiminnan teema tulevana syksynä, Jouni Turtiainen sanoo.

Ensimmäinen tapahtuma kirkolla oli perjantaina 25. elokuuta pidettävä Leipämessu. Ilta jatkui vihkiyöllä, jonka aikana neljä paria saateltiin avioliiton satamaan. Seurakunta tarjosi kakkukahvit hääpareille sekä heidän vierailleen. Kirkon valmistumisen juhlinta jatkui lauantai-illan kirkkoyöllä ja sunnuntain messulla, joka oli ensimmäinen sunnuntaimessu kirkossa yli kahteen vuoteen. Varsinaisesti kirkko vihitään käyttöön ensimmäisenä adventtisunnuntaina 3. joulukuuta. Vihkimisen toimittaa Espoon piispa Tapio Luoma.

Uusitut tilat tarjoavat hyvät ja turvalliset puitteet seurakunnan toiminnalle. Peruskorjauksen myötä kirkolle saatiin myös ihan uusi toimitila, seurakuntakahvila, jonka toimintaa suunnitellaan yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Lasten ja perheiden kauttaaltaan korjatuissa kerhotiloissa toiminta alkaa ensi viikolla. Myös arkiaamujen elintarvikejakelu palaa kirkolle 4. syyskuuta alkaen.

Seurakuntalaisille ja muille kiinnostuneille järjestetään tutustumiskierroksia uusittuihin tiloihin sunnuntaina 10. syyskuuta klo 11 messun jälkeen. Jouni Turtiainen ja Espoon seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Jorma Jussilainenovat paikalla kertomassa kirkon mittavasta peruskorjauksesta.

Peruskorjaus on valmistunut, mutta Jouni Turtiainen kertoo, että kirkolla tehdään vielä laitteiden säätöjä ja pienempiä korjauksia. Piha-alue on vielä osin työmaana. Lisäksi kirkon viereen on peruskorjauksen aikana tullut myös metrotyömaa, joten Espoonlahden kirkolla jatketaan rakennustyömaatunnelmissa vielä parin vuoden ajan.

Kirkon peruskorjaus aloitettiin keväällä 2016. Kirkkosali oli pois käytöstä jo aikaisemmin. Peruskorjauksessa kirkkosalin katto tukirakenteineen uusittiin. Samalla kirkon tiloja modernisoitiin vastaamaan nykyaikaisia kokoontumistiloja. Myös ilmanvaihto uusittiin, esteettömyyttä parannettiin ja kirkon yhteyteen rakennettiin uusi suurtalouskeittiö. Peruskorjaus toteutettiin niin, että kiitetty arkkitehtuuri säilyi ennallaan. Peruskorjauksen kustannusarvio on 9,57 miljoonaa euroa.

Vuonna 1980 valmistunut Espoonlahden kirkko on arkkitehtien Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelema. Julkisivumateriaaleina on betonia ja kuparipeltipaneelia. Sisätiloissa on käytetty luonnonkiveä. Korkea kirkkosali nousee ympäristössään veistoksellisena maamerkkinä.  Kirkon kokonaispinta-ala on n. 2400 neliömetriä.

Espoonlahden seurakunta on toiseksi suurin Espoon evankelis-luterilaisista seurakunnista. Jäseniä on 31 400 ja työntekijöitä noin kuusikymmentä.

Tapahtumia Espoonlahden kirkolla

os. Kipparinkatu 8

• Leipämessu pe 25.8. klo 19
  • Kirkkoyö la 26.8. klo 21–24. Musiikkia, puheita, rukousta ja keskustelua. Mukana juutalais- ja arabinuorten draama- ja musiikkiryhmä Sarigim King´s Kids. Seurakuntakahvila avoinna, herkut omakustannehintaan.
  • Messu su 27.8. klo 11
  • Tutustuminen Espoonlahden kirkon remonttiin su 10.9. klo 11 messun jälkeen, Espoon seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Jorma Jussilainen kertoo kirkon peruskorjauksesta, minkä jälkeen tutustumiskierroksia
  • Kahvilailta to 31.8. klo 18. Illassa suunnitellaan kahvilan tulevaa, yhteistä toimintaa.

Wed Aug 23 17:30:01 EEST 2017