Päiväkerho on lasten oma paikka

Espoon seurakuntien päiväkerhoissa alle kouluikäinen lapsi saa olla lapsi. Ensi syksynä starttaaviin uusiin pienryhmiin ilmoittaudutaan maaliskuussa.

Jokaisessa Espoon seurakunnassa järjestetään päiväkerhotoimintaa 3–6-vuotiaille. Joissain seurakunnissa päiväkerhoon pääsevät myös kaksivuotiaat. Päiväkerhoissa käy viikoittain liki tuhat lasta. Jokaista pienryhmää ohjaa aina kaksi koulutettua varhaiskasvattajaa.

- Päiväkerhossa lapset tapaavat toisia lapsia ja saavat uusia kavereita. Pienessä lapsiryhmässä on turvallista opetella uusia asioita ja taitoja. Vuorovaikutuksessa aikuisiin ohjaajiin ja kerhokavereihin lapsi oppii sosiaalisia taitoja ja yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamista, kasvatustyön pastori Paula Enckell kertoo.

Monipuolisilla ja lapsen ikäkauteen sopivilla pedagogisilla menetelmillä tuetaan lapsen kasvua ja kehittymistä. Leikki, musiikki, laulu, ilo, liikunta ja hiljentyminen auttavat lasta hahmottamaan ja ymmärtämään hänen ympärillään olevaa yhteiskuntaa ja elämää.

Kerhopäivän hiljaisessa hetkessä ihmetellään ja jutellaan yhdessä raamatunkertomuksista sekä lauletaan, rukoillaan ja rauhoitutaan. Kristillisellä kasvatuksella tuetaan lapsen hengellistä kasvua ja annetaan lapselle arvostus omaa uskontoa kohtaan. Samalla hän oppii arvostamaan myös muita uskontoja.

Leikkiä ja ohjattua toimintaa

Olarissa asuvien Sini Pousin ja Katja Nissisen viisivuotiaat lapset käyvät kolme kertaa viikossa Matinkappelilla kokoontuvassa päiväkerhossa. Molemmat vanhemmat ovat tyytyväisiä päiväkerhon sisältöön.

Sini Pousia ilahduttaa, kun tytär Cilla laulelee kotona kerhossa opittuja uusia hengellisiä lauluja.
- Lapsille on päiväkerhossa sopivasti ohjattua toimintaa. Aikaa on myös vapaalle leikille ja ulkoilulle.

Katja Nissisen Eero-poika on kotihoidossa.
- Kerho on hyvä ja turvallinen paikka harjoitella muun muassa ryhmässä toimimista, vanhemmista erossa oloa sekä sosiaalisia taitoja ja esimerkiksi pöytätapoja eväitä syödessä. Kolmituntisen kerhon aikana lapset myös ulkoilevat ja saavat purkaa energiaa yhdessä kerhokavereiden kanssa, Katja Nissinen kertoo.

Hän kokee tärkeänä, että päiväkerho tarjoaa kotona lasta hoitavalle vanhemmalle mahdollisuuden hoitaa omia asioita tai viettää aikaa esimerkiksi pienempien sisarusten kanssa.

- Itse olen saanut järjestettyä sivutoimisen työssäkäynnin kerhon aikana, Katja Nissinen kertoo

Yhteistyö perheiden kanssa tärkeää

Seurakuntien päiväkerhoissa aikuiset ohjaajat luovat turvalliset puitteet lapsen leikille, kehitykselle ja kasvulle.
Paula Enckellin mukaan päiväkerhoissa yhteistyö lasten vanhempien ja huoltajien kanssa on ensiarvoisen tärkeää.  Päiväkerhon ohjaajien ja lasten vanhempien kohtaamiset ovat välittömiä ja arvokkaita.

- Lapsen hyvän toteutumista pohditaan yhdessä, hän sanoo.

Ilmoittautuminen Espoon seurakuntien päiväkerhoihin on 1.-31.3.2017. Kerhopaikasta ilmoitetaan huoltajille huhtikuun loppuun mennessä.

Katso video: https://www.youtube.com/watch?v=gkv5rIPRG3s

Tue Feb 28 17:55:00 EET 2017