57 000 euroa hengelliseen musiikkityöhön

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto ovat jakanut vuotuiset avustukset hengellisen musiikkityön tukemiseen. Suurimmat avustukset annettiin jälleen yhteistyökumppaneille Espoon nuorisokuoro Candominolle ja Urkuyö ja aarialle. Lisäksi tuettiin useampia pienempia hankkeita.

Candominolle myönnettiin 20 000 euroa. Yhdistyksen musiikkikasvatustoiminta on kasvanut voimakkaasti viime vuosina kuorokerhotoiminnan ja CandoMinin myötä. Laulajamäärä on tässä toiminnassa kolminkertaistunut vuoteen 2013 verrattuna. Vuonna 2017 kuoro juhlii 50-vuotista toimintaansa.

Urkuyö ja Aaria sai 17 000 euron avustuksen kesän 2017 konserttisarjan järjestämiseen. Konserttisarjaan sisältyvä Luther-ooppera toteutetaan yhdessä Espoon seurakuntien kanssa ja se saa Espoon seurakunnilta erillisen 22 000 euron tuen.

Cantores minores -kannatusyhdistykselle annettiin 3000 euron avustus. Perusteluna todetaan, että muut musiikilliset toimijat Espoossa eivät tarjoa tämän kaltaista toimintaa eli kuorokoulua pojille. Kuoron toimintaan osallistui marraskuussa 2016 yhteensä 57 espoolaista poikaa. Leppävaaran seurakunta tarjoaa toiminnalle tilat Lasten kappeli Arkissa.

Dominante sai 4000 euroa J.S.Bachin Johannespassion ja Joonas Kokkosen Requiemin esittämiseen Espoossa. Tapiolan Kamarikuorolle puolestaan myönnettiin 2000 euroa Einojuhani Rautavaaran Vigilian esitystä varten Espoossa. Kamarikuoro Gloriaa tuettiin 1500 eurolla Musiikkia kynttilänvalossa -konserttisarjaan kuuluvaa konsertin järjestämiseksi marraskuussa 2017.

Uutena avauksena myönnettiin 2500 euroa musiikkileikkikoulunopettaja Heli Vapaakalliolle lapsiperheille suunnatun konserttisarjan järjestämiseen. Näistä 3 päiväkonserttia pidetään Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kappeleissa ja yksi iltakonsertti Espoon tuomiokirkossa. Konserttisarja kiinnittyy seurakuntien musiikkileikkikoulutoimintaan, jonka viikkotoimintaan osallistuu Espoossa noin 1000 lasta.

Seurakuntien omista kuoroista tukea saivat Kyrkokören EsVoces ja Vox Lapsus, joille myönnettiin 3500 euroa yhteiseen Palmusunnuntain konserttiin (Heinrich Schützin Opus Omnium, Der Schwanengesang). 3500 euroa sai myös Kammarkören Novena joulukonsertin (Julberättelsen i två traditioner. Hilding Rosenberg: Den heliga natten, Samuel Scheidt: Magnificat) järjestämiseen.

Vuoden 2017 talousarviossa on avustuksia varten 57.000€ määräraha, joka tuli nyt jaetuksi kokonaan.·Määräaikaan mennessä saapui 11 hakemusta, joiden yhteenlaskettu summa oli 115 600 euroa.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti samalla, että vuoden 2017 aikana laaditaan uudet periaatteet musiikkityön avustusten jakamiseksi.

Tue Jan 31 16:00:00 EET 2017