Espoossa rukoillaan kaikkien sitä pyytävien pariskuntien puolesta

Avioliittolain muutos 1.3. ei muuta kirkon virallisia vihkikäytäntöjä. Espoon kirkot ovat avoimia, kun samaa sukupuolta oleva pari haluaa aloittaa avioliittonsa rukouksella.

Avioliittolain muutos 1.3.2017 ei muuta virallisia vihkikäytäntöjä kirkossa. Espoon kirkkoherrojen mukaan Espoossa noudatetaan tätä linjaa, vaikka useimmat heistä olisivat valmiita avaamaan kirkollisen vihkimisen kaikille pariskunnille. Kaikki kirkkoherrat kuitenkin edellyttävät, että asiasta saadaan sitä ennen kirkolliskokouksen tai muu yhteinen päätös.

Espoon seurakunnat järjestävät edelleen mielellään rukouksen samaa sukupuolta oleville pareille. Tämä tilaisuus voidaan järjestää kaikissa Espoon kirkoissa ja kappeleissa. Tilaisuuden varaaminen hoidetaan Espoon seurakuntien palvelukeskuksen kautta. Seurakunnan pappia voi myös pyytää hääjuhlaan paikalle.

Lisäksi samaa sukupuolta olevien parien puolesta voidaan rukoilla messussa, kun pariskunta sitä pyytää. Tätä mahdollisuutta esirukoukseen tarjotaan aktiivisesti. Vihittävien puolesta rukoillaan samassa yhteydessä kuin muidenkin avioliittoon aikovien nimet luetaan. Myös tässä asiassa pariskunta voi ottaa yhteyttä palvelukeskukseen.

Espoon kirkkoherroista Jouni Turtiainen osallistuu Tasa-arvoinen avioliitto -paneelikeskusteluun Sanomatalon Mediatorilla tiistaina 31.1. klo 16–17.30. Paneelin järjestävät yhteistyössä Helsingin Sanomat ja pääkaupunkiseudun seurakuntien Kirkko ja kaupunki -media. Paneelia varten on tehty kaikille pääkaupunkiseudun kirkkoherroille taustakysely siitä, miten seurakunnissa menetellään avioliittolain uudistumisen myötä.

Aiheeseen liittyvät uutiset:

2017-01-31 18:10:00.0