Kirkko Espoossa - kaikkia varten

Espoon seurakuntien tulevaisuuden suuntaviivat seuraaville viidelle vuodelle on päivitetty. Strategia hyväksyttiin syyskuussa 2016 ja seurakunnat päivittivät omat tulevaisuusasiakirjansa sen mukaisesti syksyn aikana. Joulu- ja tammikuussa yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi uudet linjaukset koskien henkilöstöä, viestintää, kiinteistöjä ja hautaustoimea sekä yhteistä seurakuntatyötä.

Strategia pähkinänkuoressa:

Arvot ja visio:

• Espoon seurakuntien toiminta perustuu armoon, oikeudenmukaisuuteen ja osallisuuteen.
  • Visiona on, että seurakunta on Espoossa ihmisille merkittävä yhteisö, joka vahvistaa kristillistä uskoa, tulevaisuuden toivoa ja lähimmäisenrakkautta ja on läsnä niin arjessa kuin juhlassa.

Toimintaa ohjaavat 5 periaatetta:

• Puheemme Jumalasta ja tekomme ovat rohkeita, monipuolisia ja yllättäviä.
  • Kohtaamisemme on kuuntelevaa ja kunnioittavaa.
  • Rakastamme lähimmäistä.
  • Arvostamme jäsenyyttä.
  • Elämme luontevasti muutoksessa.

Talous pidetään tasapainossa:

• Kirkollisveroprosentin suuruus on 1 prosentti.
  • Vuosikate kattaa poistot strategiakauden loppuun mennessä.
  • Investointeihin käytetään vuositasolla korkeintaan 80 prosenttia tulorahoituksesta. Tarvittaessa voidaan käyttää velkarahoitusta.
  • Seurakunnallisten tilojen laajuus ei kasva nykyisestä. Tilojen käyttöä tehostetaan.

Tutustu strategioihin, ohjelmiin ja tulevaisuusasiakirjoihin.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Piirrosvideo Espoon seurakuntien uudesta strategiasta.

Tue Feb 07 18:05:00 EET 2017