Fisucraft on Vuoden 2016 kristillinen mediateko

Kristillinen Medialiitto (KML) on myöntänyt Vuoden 2016 kristillinen mediateko–tunnustuksen 7-10 -vuotiaille lapsille suunnatulle Fisucraft-pelille.

Viime vuonna tunnustuksen sai Yle Teeman "Tapahtukoon sinun tahtosi–sarja, jolla oli laaja ja sitoutunut katsojakunta. Niinpä tämänvuotinen valinta saattaa tuntua yllättävältä, sillä Fisucraft ei tavoita valtavia massoja. Se edustaa kuitenkin kirkon viestinnässä ja mediavalikoimassa aivan uudenlaista ajattelutapaa.

Fisucraft on Minecraft-palvelin, johon kuka tahansa voi tulla mukaan Minecraft -pelissä monipelin kautta. Fisucraft on osa Lastenkirkko-mediaa, jota Nuori kirkko ry julkaisee Suomen ev. lut. kirkon seurakuntien yhteisenä hankkeena. Esimerkiksi Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakunnat ovat olleet useita vuosia Lastenkirkko-median rahoittajia.

Fisucraft on suunnattu 7-10 -vuotiaille. Siellä ei ole normaalisti pelimaailmaan kuuluvia vihamielisiä pelihahmoja. Fisucraftin valvojat huolehtivat yhteispelin sujumisesta olemalla pelissä mukana ja puuttumalla tarvittaessa sääntörikkomuksiin.

Fisucraft on digitaalista palikkarakentelua. Siellä on maailmoja, joissa voi rakennella vapaasti tai seikkailla Minecraftin kielellä ilmaistuna selvitymistilassa. Fisucraftissa voi myös tutustua valmiiksi rakennettuihin paikkoihin, kuten kirkkoihin ja niiden symboliikkaan, sekä raamatunkertomusten maisemiin.

Fisucraft on mielenkiintoinen myös peruskoulun uuden opetussuunnitelman näkökulmasta. Siinä opettamista lähestytään ilmiöpohjaisesti (Phenomenon-based learning, PBL) yli perinteisten oppiaine- ja sisältörajojen.

Fisucraftissa tämä ilmenee siten, että on luovuutta, visuaalisuutta, eettistä ajattelua, uskonnon symboliikkaa, rakenteiden opettelua, fysiikan lakeihin tutustumista. On myös yhdessä tekemistä.

Parhaillaan vietettävä reformaation merkkivuosikin näkyy Fisucraftissa. Vuoden kunniaksi pelimaailmaan on rakentunut reformaatio-alue, jossa voi tutustua Martti Lutherin elämään.

Luther esimerkiksi naulasi 95 teesiään Wittenbergin linnakirkon oveen, ja myös Fisucraftissa voi naulata Teesioveen oman teesinsä.

Fisucraftia voi pelata vain Minecraft-pelin sisällä. Minecraft on maailman eniten myyty Mac/PC-peli. Huhtikuuhun 2016 mennessä sitä oli myyty jo yli 23 miljoonaa kappaletta.

Fisucraft: http://fisucraft.net

Minecraft: https://fi.wikipedia.org/wiki/Minecraft