Espoon kirkoissa jälleen erittäin vilkas joulukuu

Kirkkokäynti kuuluu useiden espoolaisten joulun viettoon. Suosituimmissa joulun tilaisuuksissa kävi Espoossa yhteensä 89 000 ihmistä, mikä on kolmisen tuhatta enemmän kuin edellisvuonna.
Ihmeellinen yö -konserttisarja ilahdutti viime jouluna jo kuudetta kertaa. Lapsille ja perheille suunnattu ...

Vilkkain yksittäinen päivä oli jälleen jouluaatto, jolloin aattohartauksiin ja jouluyön messuihin osallistui yli 14 000 ihmistä. Aattohartauksia järjestettiin reilut viisikymmentä. Myös ensimmäinen adventti kuuluu suosituimpiin kirkkopyhiin, ja tälläkin kertaa Hoosianna kajahti 4500 espoolaisen voimin. Koulujen ja päiväkotien joulu- tai adventtikirkkoihin osallistui yhteensä 33 000 lasta ja nuorta.

Musiikki sai tänä jouluna ennätyksellisen monet liikkeelle, sillä yhteislaulutilaisuuksiin ja konsertteihin osallistui yli 30 000 henkeä. Kauneimmat joululaulut -yhteislaulutilaisuuksia järjestettiin noin 80 ja konsertteja lähes saman verran. Olarissa, Tapiolassa ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa joululauluja pääsi laulamaan myös messuissa, joissa virret oli korvattu joululauluilla.

- Kuorojen joulukonsertit ovat hienoja yhteisöllisiä juhlia, joissa eri-ikäiset laulajat ja muusikot houkuttelevat kuulijoita kirkot täyteen. Musiikki valmistaa meidät jouluun elämysten kautta, Tapiolan seurakunnan kanttori Liisa Malkamäki sanoo.

Seurakuntien joulukonsertit ovat pääsääntöisesti maksuttomia. Myös muut tahot järjestävät joulun alla runsaasti kirkkokonsertteja.

Seurakunnilla oli pääkaupunkiseudulla useita yhteisiä tempauksia joulun alla. Yhteinen joulukalenteri lähetettiin 340 000 talouteen. Espoon seurakunnat lähettivät kalenterin myös ulkomailla asuville jäsenilleen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi.

Kävijätiedot kerättiin alkaen ensimmäisestä adventista 3.12. ja päättyen loppiaiseen, jota vietetään 6. tammikuuta. Tilastoissa ei ole mukana seurakuntien normaali viikkotoiminta.

viestintäpäällikkö Urpu Sarlin
p. 09 8050 2520, 050 358 1060