Kirkko Espoossa onnittelee satavuotiasta Viroa

Espoon seurakunnat onnittelevat lauantaina 24.2.2018 satavuotisjuhliaan viettävää Viroa. Seurakunnat myös nostavat salkoon Suomen lipun Viron itsenäisyyspäivän kunniaksi.
Espoon seurakunnat onnittelevat ruiskaunokkien kera lauantaina 24.2.2018 sata vuotta täyttävää Viroa.

Seurakunnat ovat osa maailmanlaajaa kirkkoa. Noin puolella kirkkomme seurakunnista on joko oma tai rovastikunnallinen ystävyyssopimus Viroon.
Espoossa kuudesta seurakunnasta viidellä on ystävyysseurakunta Virossa. Espoon tuomiokirkkoseurakunnalla on ystävyysseurakuntasopimukset Kosen, Kuressaaren ja Vienan Kemin kanssa. Olarin seurakunnan ystävänä on Tallinnan Lasnamäellä toimiva Pyhän Markuksen seurakunta. Olarissa yhteistyötä koordinoi ystävyysseurakuntatyöryhmä. Lääne-Nigula on puolestaan Espoonlahden ja Noarootsi Esbo svenskan ystävyyseurakunta.

Pärnun Eliisabet on Tapiolan ystäväseurakunta. Kirkkoherra Päivi Linnoinen kertoo vuorovaikutuksen olevan monipuolista. Vierailuita tehdään puolin ja toisin. Tapiolassa yhteistyötä koordinoi lastenohjaaja Malle Münter.
- Ihan äskettäin kaksi Suomessa asuvaa ystävyysseurakunta-aktiivia pyysi seurakuntaamme rukoilemaan Pärnun Eliisabetin seurakunnan kirkkoherranvaalin puolesta. Vaali järjestetään tänä keväänä, Päivi Linnoinen mainitsee.

Tapiolassa on ollut jo vuosikausia tapana, että kolmen hengen ryhmä vierailee joulun alla Pärnussa. Mukanaan he vievät seurakuntalaisten lahjoittamia ja kokoamia Mummopaketteja. Vierailulla tapiolalaiset osallistuvat joulujuhlaan ja messuun.
Vielä tänä keväänä Tapiolan seurakunnan nuorten bändi on lähdössä esiintymään Pärnuun. Myös Tapiolan kamarikuoro on konsertoinut Pärnussa.
- Vastavierailulla ollut Pärnun nuortenkuoro on konsertoinut Tapiolassa. Lisäksi ystävyysseurakuntamme lapsia ja nuoria on osallistunut Suomessa leireille. Toivon, että tulevaisuudessa seurakuntalaiset voisivat olla nykyistä enemmän kontaktissa keskenään, Päivi Linnoinen sanoo.

Lue lisää Espoon seurakuntien ystävyysseurakunnistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Teksti: Eija Harju
Kuva: Shutterstock