Gräsan uurnalehto kunnostetaan

Gräsan uurnalehdon perusparannus toteutetaan yhdessä osassa, päätti yhteinen kirkkovaltuusto. Remontti on edessä todennäköisesti kesällä 2019.
Kuva vehreästä Gräsan uurnalehdosta. Kuvaaja Tommi Heinonen.

Olarin kirkon vieressä sijaitseva Gräsan uurnalehto peruskorjataan. Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi hankkeen suunnitelmat ja  1,0 miljoonan kustannusarvion.

Perusparannus oli tarkoitus toteuttaa kahdessa osassa, mutta valtuuston päätöksen mukaan urakka kilpailutetaan ja toteutetaan kokonaisuutena.

Peruskorjaukseen kuuluu mm. kastelujärjestelmän ja varastorakennuksen rakentaminen, sirottelualueen paasien lisääminen, puuttuvien aluspalkkien asentaminen, kasvillisuuden uusiminen ja kulkuteiden kunnostaminen. Perusparannus ajoittuu todennäköisesti kesäkauteen 2019.

Gräsan uurnalehto on otettu käyttöön vuonna 1996 ja sinne tehdään vuosittain lähes 200 hautausta. Uurnalehdon arkkitehti on Bey Heng ja vihersuunnittelija Maisema-arkkitehdit Byman & Ruokonen Oy. Hautausmaa sai Vihervuoden mitalin vuonna 2001 korkeatasoisesta ja esteettisesti viimeistellystä toteutuksestaan. Alueen kokonaispinta-ala on 0,6 hehtaaria.

Thu Mar 29 18:58:00 EEST 2018