Papin työssä luottamus leimaa vuorovaikutusta

- Päivystävän papin kanssa voi keskustella luottamuksellisesti asioista maan ja taivaan väliltä. Puheet liittyvät esimerkiksi seurakunnan toimintaan, uskonelämän pohdintoihin ja henkilökohtaisiin huoliin, kappalainen Ossi Tervonen Tapiolan seurakunnasta kertoo.
Ossi Tervonen työskentelee pappina Tapiolan seurakunnassa.

Papin tavoittaa Espoon seurakunnissa muun muassa päivystävän papin numeron kautta. Puhelinpäivystyksen käytäntöjä rukattiin kesäkuun ensimmäisenä päivänä Espoon seurakuntien palvelukeskuksen osalta. Palvelukeskuksessa paikallaoloa vaativista pappien päivystysvuoroista luovuttiin. Osin sen vuoksi, että kasvokkaisia tapaamisia päivystysvuoroilla on ollut varsin vähän. Paikallisseurakuntia sitoneista palvelukeskuksen päivystysvuoroista luopuminen helpottaa erityisesti kesän rippikoulusesongin ja loma-aikojen työntekijäjärjestelyitä.

- Papin saa yhä päivystysnumeron kautta kiinni, mutta Espoon keskuksessa Kirkkokatu 1:ssä pappi ei ole tavoitettavissa enää fyysisesti, Ossi Tervonen kertoo.

Nykyinen palvelukeskuksen päivystävän papin numero säilyy entisenä. Siihen tulleet puhelut yhdistetään paikallisseurakuntien numeroihin. Mikäli soittaja haluaa sopia tapaamisajan papin kanssa, niin se järjestyy tarpeen mukaan.

- Pidän henkilökohtaisesti tärkeänä, että pappiin saa mahdollisimman helposti yhteyden. Jokaisella papilla on päivystysnumeroiden lisäksi henkilökohtainen virkapuhelin ja sähköpostiosoite, Ossi Tervonen toteaa.

Rohkaisua ja läsnäoloa

Kajaanin Vuolijoelta lähtöisin oleva Ossi Tervonen on työskennellyt Tapiolan seurakunnassa pappina vuodesta 2003 lähtien, jolloin hänet on vihitty papiksi. Aikoinaan hän hakeutui Helsingin teologiseen tiedekuntaan opiskelemaan sattumalta. Ykköstoive oli päästä lukemaan historiaa.
- Historian pääsykoepäivänä olin 40 asteen kuumeessa. Tuli hätä, sillä johonkin piti päästä opiskelemaan. Niinpä hain lukemaan teologiaa. Suunnitelmani oli vaihtaa tiedekuntaa, mutta toisin kävi.

Ossi Tervonen kokee pappina osallistuvansa Jumalan läsnäolon välittämiseen. Rooli myös haastaa hänet painiskelemaan jatkuvasti hengellisen todellisuuden kanssa.
- Pappina voin rohkaista ihmisiä tässä hetkessä, että he uskaltavat luottaa Jumalan läsnäoloon. Pappeus on ikään kuin polunpäiden osoittamista Jumalan luokse.

Päätökset puhuttavat

Päivystävänä pappina keskusteluiden aiheet ovat olleet kaikkea mahdollista. Keskusteluiden teemoina ovat olleet esimerkiksi eettiset kysymykset, seurakuntien toimintainfo, uskonelämän pohdinta ja henkilökohtaiset huolet. Papin puoleen käännytään niin ikään hautajaisjärjestelyiden yhteydessä.

- Ihmiset myös antavat palautetta kirkollisista päätöksistä. Tapanani on kuunnella toisen esittämät näkemykset, mutta pyrin keskustelun aikana avaamaan päätöksenteon taustalla vaikuttavia linjauksia laajemmin. Koska esimieheni kirkkoherra Päivi Linnoinen on kirkolliskokousedustaja, niin soittajan luvalla olen joskus kertonut puhelimitse tulleet terveiset hänelle, Ossi Tervonen kertoo.

Usein ihmiset pyytävät papilta esirukousta haastavissa elämäntilanteissa.
- Jos soittaja on pyytänyt rukousta, olen rukoillut yhdessä hänen kanssaan, tai sitten vien soittajan toiveen mukaan esirukouspyynnön seurakunnan jumalanpalvelukseen.

Keskustelut papin kanssa ovat luottamuksellisia. Tästä johtuen ihmiset menevät nopeasti vuorovaikutustilanteissa suoraan asiaan.
- Mikäli ihminen toivoo tapaamista, niin esimerkiksi Jumalan pyhyydestä on helpompi keskustella kasvokkain kuin puhelimessa, Ossi Tervonen toteaa.

Teksti ja kuva: Eija Harju

Kuvateksti:
Espoon seurakunnissa papin tavoittaa esimerkiksi päivystysnumeroiden kautta. Tapiolan seurakunnassa kappalaisena työskentelevän Ossi Tervosen mielestä on tärkeää, että halutessaan seurakuntalaiset saavat pappiin helposti yhteyden.

Päivystävä pappi:

Keskusteluapua Espoon seurakunnissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Espoon seurakuntien palvelukeskus
Päivystävä pappi on tavoitettavissa p. 09 8050 2602 arkisin klo 9–15.

Espoonlahden seurakunta
Päivystävän papin tiedustelut Espoonlahden kirkon vahtimestarilta p. 050 432 7512 tai seurakuntatoimistosta p. 09 8050 6000 ma–pe klo 12–21.

OstariPastori torstaisin klo 13–15 kauppakeskus Pikkulaivassa.

Papin puhelin
Kun haluat keskustella papin kanssa, soita ja varaa tapaamis- tai soittoaika.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta
P. 09 8050 3501 arkisin klo 12–21. Jos pappi on varattu, jätä viesti vastaajaan. Soittopyyntöihin pappi vastaa saman päivän aikana.

Leppävaaran seurakunta
Kun haluat keskustella papin kanssa, soita ja varaa tapaamis- tai soittoaika p. 09 8050 5562 ma–pe klo 12–21. Jos pappi on varattu, jätä viesti vastaajaan. Pappi vastaa soittopyyntöihin saman päivän aikana. Puhelimessa voi sopia papin kanssa myös kotikäyntiajan.

Olarin seurakunta
P. 040 547 1857 ma–pe klo 12–21.

Tapiolan seurakunta
P. 050 432 6339 ma–pe klo 12–21.

Fri Jun 01 07:00:00 EEST 2018